Techniczna Komisja Inspekcyjna w Szczecinie

Szukaj

Idź do treści

Menu główne:


Wspólnotowe swiadectwo zdolnosci zeglugowej

Dokumenty bezpieczeństwa

Wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej uprawnia do żeglugi po polskich śródlądowych drogach wodnych lub śródlądowych drogach wodnych innych niż Rzeczpospolita Polska państw członkowskich, w danym rejonie pływania.

W przypadku wprowadzenia przez inne niż Rzeczpospolita Polska państwo członkowskie dodatkowych lub ograniczonych wymagań technicznych na określonych drogach wodnych tego państwa, w celu dopuszczenia do żeglugi na tych drogach, należy uzyskać dodatkowy wpis do wspólnotowego świadectwa zdolności
żeglugowej we właściwym organie tego państwa.

Minister właściwy do spraw transportu określił w drodze rozporządzenia, wykaz śródlądowych dróg wodnych państw członkowskich z podziałem na rejony pływania, do których stosuje się wymagania techniczne dla statków objętych obowiązkiem posiadania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej, mając na względzie zapewnienie harmonizacji warunków wydawania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej.

W
celu dokonania zmian we wspólnotowym świadectwie zdolności żeglugowej w zakresie uprawnień do żeglugi w danym rejonie pływania, statek poddaje się inspekcji technicznej dla ustalenia czy spełnia on wymagania techniczne dla tego rejonu pływania.


Przedłużenie terminu ważności wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej odnotowuje się w tym świadectwie.

W przypadku gdy wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej zostało utracone lub uległo zniszczeniu, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, który wydał to świadectwo, wydaje jego duplikat, na wniosek armatora.

W celu wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej statek,
podlega inspekcji technicznej, przeprowadzanej na
wniosek armatora.

Inspekcję techniczną przeprowadza się dla ustalenia, czy statek spełnia wymagania
techniczne w zakresie budowy statków, ich sta
łych urządzeń, wyposażenia,
w
łaściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.


Wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się dla:

  • statków o długości nie mniejszej niż 20 m,
  • statków, których iloczyn długości, szerokości i zanurzenia jest nie mniejszy niż 100 m sześciennych,
  • holowników i pchaczy przeznaczonych odpowiednio do holowania lubpchania statków, o których mowa powyżej, lub przemieszczania takich statków w zestawach sprzężonych,
  • statków przeznaczonych do przewozu ponad 12 pasażerów,ów przeznaczonych do wykonywania prac technicznych, utrzymania szlaków żeglugowych

lub eksploatacji złóż kruszyw


Do wniosku o wydanie wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej należy
za
łączyć:

  • zaświadczenie potwierdzające pozytywny wynik z przeprowadzonej inspekcji technicznej lub dokument wydany przez instytucję klasyfikacyjną uznaną przez Komisję Europejską;
  • świadectwo pomiarowe, jeżeli statek podlega obowiązkowi pomiarowemu;
  • decyzję Transportowego Dozoru Technicznego dopuszczającą do eksploatacji kotły parowe lub zbiorniki

ciśnieniowe przeznaczone do procesów technologicznych,jeżeli statek jest wyposażony w takie kotły lub
zbiorniki;

W
przypadku statku nowo zbudowanego, przebudowanego lub wpisanego do rejestru po raz pierwszy, dodatkowo:

  • orzeczenie Państwowej Inspekcji Pracy o dopuszczeniu statku do eksploatacji pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • opinię wojewódzkiego inspektora sanitarnego o dopuszczeniu statku do eksploatacji pod względem wymagań sanitarnych.


Podstawę do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej stanowią kopie dokumentów wymienionych powyżej lub wyciągi z tych dokumentów.

Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej odmawia, w drodze decyzji administracyjnej,wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej, w przypadku gdy nie zostały spełnione warunki powyżej określone.

We wspólnotowym świadectwie zdolności żeglugowej dokonuje się zmian na wniosek armatora.


Wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się na czas oznaczony w zależności od rodzaju statku, nie dłuższy jednak niż:

5 lat – w przypadku statku pasażerskiego;
10 lat – w przypadku statku innego niż statek pasażerski

Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi, może przedłużyć termin ważności wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej bez przeprowadzenia inspekcji technicznej statku na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, jeżeli statek jest przebudowywany lub znajduje się w miejscu, w którym nie ma możliwości przeprowadzenia inspekcji technicznej.
Przedłużenie terminu ważności wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej odnotowuje się w tym świadectwie.

W przypadku gdy wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej zostało utracone lub uległo zniszczeniu, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, który wydał to świadectwo, wydaje jego duplikat, na wniosek armatora.


Strona Główna | Komisja Inspekcyjna | Dyrektywa techniczna | Dokumenty bezpieczeństwa | Przepisy | Druki do pobrania | Ankieta | Linki | Ocena zgodności | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego