Techniczna Komisja Inspekcyjna w Szczecinie

Szukaj

Idź do treści

Menu główne:


Ochrona srodowiska

Dyrektywa techniczna

Warunki gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków ze statków żeglugi śródlądowej oraz sposób zapobiegania zanieczyszczeniom wynikającym z przewożenia ładunków.

Użyte określenia oznaczają:

  • "odpady statkowe" - wszelkie zanieczyszczenia powstałe w wyniku eksploatacji statku oraz odpady związane z ładunkiem, niebędące odpadami ładunkowymi - do momentu przekazania ich do punktów przyjecia odpadów statkowych;
  • "odpady statkowe zawierające oleje lub smary" - zużyte oleje, wodę zęzową i inne odpady zawierające oleje lub smary, takie jak: zużyte smary, wykorzystane filtry lub szmaty, pojemniki i opakowania tych odpadów;
  • "odpady ładunkowe" - pozostałości ładunku w ładowniach lub zbiornikach statku, które pozostają po zakończeniu operacji przeładunkowych, jak również nadwyżki ładunku i rozlewy substancji ciekłych, powstałe podczas operacji przeładunkowych;
  • "punkt przyjęć odpadów statkowych" - obiekt pływający lub punkt odbiorczy na lądzie przeznaczony do odbioru odpadów statkowych;
  • "pozostałości ładunkowe" - ładunek płynny, którego nie można usunąć ze zbiorników ładunkowych i rurociągów za pomocą zęzowego systemu doczyszczającego, oraz ładunek suchy, którego nie można usunąć z ładowni za pomocą mioteł ręcznych, zamiatarek mechanicznych lub urządzeń próżniowych;
  • "zęzowy system doczyszczający" - stałe instalacje zęzowe w zbiornikach ładunkowych do możliwie całkowitego opróżniania zbiorników ładunkowych i rurociągów, z wyjątkiem pozostałości ładunkowych;
  • "ścieki i odpady komunalne powstałe na statku" - ścieki z kuchni, zmywalni naczyń, łazienek lub umywalni, pralni, a także fekalia, odpady organiczne i nieorganiczne pochodzące ze statkowych gospodarstw domowych i gastronomii statkowej.


Rozróznia się następujące odpady statkowe:

  • odpady statkowe zawierające oleje lub smary;
  • odpady ładunkowe;
  • powstałe na statku ścieki i odpady komunalne.


Odpady statkowe oddaje się do punktów przyjęcia odpadów statkowych na koszt armatora.

Punkty przyjęć odpadów statkowych na lądzie lokalizuje się przy nabrzeżach przeładunkowych, portach, przystaniach lub w innych miejscach zatrzymywania i postoju statków.
Podmiot zarządzający punktem przyjęć odpadów statkowych na lądzie jest wytwórcą odpadów w rozumieniu przepisów z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. Nr 62, poz. 628, z późn. zm.).
Podmiot zarządzający punktem przyjęć powinien zapewnić możliwo
ść oddawania odpadów zgodnie z postanowieniami rozporządzenia.

Odpady statkowe zawierające oleje lub smary gromadzi się wyłącznie w przewidzianych do tego celu wbudowanych zbiornikach lub w oddzielnych, prawidłowo unieruchomionych pojemnikach. Zaolejoną wodę zęzową gromadzi się w zęzach przedziału maszynownego.

Kierownik statku z silnikiem spalinowym używającym oleju napędowego, z wyjątkiem statków przeznaczonych do celów rekreacyjnych i sportowych o długo
ści mniejszej niż 20 m, prowadzi książkę kontrolną oleju.

Książka kontrolna oleju znajduje się stale na statku.
Książkę kontrolną oleju wystawiają dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej
Pierwszą książkę kontrolną oleju wystawia dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydający świadectwo zdolności żeglugowej.
Za dokument, taki też uważa się w przypadku:

  • statków morskich - dzienniki kontroli oleju określone w Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., wraz z załącznikami I, II, III, IV i V, oraz Protokole z 1978 r. dotyczącym tej konwencji, wraz z załącznikiem I, sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1987 r. Nr 17, poz. 101);
  • statków, o których mowa w art. 29 ust. 6 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, książki kontrolne oleju wydane w krajach zarejestrowania tych statków.


Odpady statkowe zawierające oleje lub smary zdaje się w odstępach czasu uniemożliwiających przepełnienie pojemników lub przekroczenie dopuszczalnych poziomów w zęzach przedziału maszynowego.
Zdanie odpadów zawierających oleje lub smary potwierdza pracownik punktu przyjęć odpadów statkowych w książce kontrolnej oleju.
Dokumenty potwierdzające nabycie oleju przechowuje się przez okres 6 miesięcy od daty ich wystawienia.

Dokumenty powinny zawierać nazwę statku, oznaczenie armatora i nazwisko kierownika statku.
Zbiorniki ładunkowe statków do przewozu ładunków płynnych powinny mieć zainstalowany zęzowy system doczyszczający.

Zęzowy system doczyszczający, przed wprowadzeniem do użytku, powinien być zbadany wodą jako czynnikiem probierczym przez instytucję klasyfikacyjną.
W czasie badania, określa się ilość pozostałości ładunkowych, która nie może przekraczać:
dla statków 2-powłokowych:

  • przeciętnie 5 litrów na 1 zbiornik ładunkowy,
  • 15 litrów na układ rurociągów;

dla statków 1-powłokowych:

  • przeciętnie 20 litrów na 1 zbiornik ładunkowy,
  • 15 litrów na układ rurociągów.

Po przeprowadzeniu badania instytucja klasyfikacyjna, wydaje zaświadczenie badania zęzowego systemu doczyszczającego.
Zmiana lub przebudowa zęzowego systemu doczyszczającego wymaga przeprowadzenia ponownego badania.

Po wyładunku towaru ładownie i zbiorniki ładunkowe powinny zostać oczyszczone z pozostało
ści ładunkowych.

Czyszczenie ładowni i zbiorników ładunkowych nie jest wymagane, jeżeli statek będzie przewoził taki sam ładunek jak uprzednio.

Wody po myciu, wody ze skroplin lub wody balastowe zawierające pozostałości ładunkowe stanowią odpady statkowe, które powinny być gromadzone i usuwane odpowiednio do rodzaju zanieczyszczenia.

Ścieki i odpady komunalne powstające na statku przechowuje się w specjalnie do tego celu przeznaczonych pojemnikach i oddaje się do punktów przyjęć odpadów statkowych, w odstępach czasu uniemożliwiających przepełnienie tych pojemników.






Strona Główna | Komisja Inspekcyjna | Dyrektywa techniczna | Dokumenty bezpieczeństwa | Przepisy | Druki do pobrania | Ankieta | Linki | Ocena zgodności | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego