Menu główne:
Komisja Inspekcyjna
Zgodnie z zapisem art. 26 ust.4 znowelizowanej ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej ( Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 z późn. zm.) świadectwo pomiarowe dla statku żeglugi śródlądowej wydaje Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej.
Armator statku składa do do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej wniosek o przeprowadzenie pomiaru statku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 115, poz. 772 ) - wniosek można pobrać na naszej stronie internetowej z katalogu "druki do pobrania".
Po dokonaniu czynności pomiarowych przez komisję inspekcyjną lub upoważniony podmiot do wykonywania czynności z zakresu pomiaru statku, na podstawie protokołu pomiarowego - organ inspekcyjny wydaje zaświadczenie z pomiaru statku.
Następnie armator statku składa do Urzędu wniosek o wydanie/przedłużenie świadectwa pomiarowego ( wniosek można pobrać na naszej stronie internetowej z katalogu "druki do pobrania".
Poniższe określenia oznaczają:
Do pomiaru przedstawia się statek:
Pomiar przeprowadza się:
Jeżeli statek przedstawiony do pomiaru nie spełnia warunków określonych powyżej lub pomiar został przeprowadzony w innych warunkach niż określone wyżej , to w obliczeniach uwzględnia się występujące różnice obciążenia lub gęstości wody.
Pomiar statku przeznaczonego do przewozu ładunków polega na określeniu jego nośności i następujących wymiarów kadłuba:
Pomiar statku nieprzeznaczonego do przewozu ładunków - oprócz określenia wymiarów kadłuba i wymiarów gabarytowych - ogranicza się do obliczenia metodą uproszczoną wyporności dla wodnicy maksymalnego dopuszczalnego zanurzenia i dla wodnicy statku pustego albo dla jednej z tych wodnic.
Przy obliczaniu wyporności mogą być wykorzystywane wymiary podane w dokumentacji technicznej statku.
Obliczenie metodą uproszczoną wyporności dla danej wodnicy polega na pomnożeniu długości tej wodnicy przez jej szerokość i średnie zanurzenie do tej wodnicy, określone w środku jej długości, oraz przez współczynnik pełnotliwości kadłuba.
Współczynniki pełnotliwości określa się na podstawie dokumentacji technicznej statku, a przy braku krzywych hydrostatycznych - przyjmuje się wartości współczynnika ogólnie stosowane dla danego typu statku. Przy braku innych podstaw, przyjmuje się wartość współczynnika pełnotliwości równą 0,7.
Weryfikację pomiarów przeprowadza się w celu stwierdzenia, czy wszystkie dane zawarte w świadectwie pomiarowym są aktualne, oraz sprawdzenia wymiarów, w tym zanurzenia w stanie pustym przy każdym znaku pomiarowym.
Przy ponownym pomiarze statku usuwa się nieaktualne istniejące znaki pomiarowe, symbole pomiarowe i podziałki zanurzenia.
Znak pomiarowy składa się z linii poziomej o długości 300 mm i linii pionowej o długości 200 mm, umieszczonej pod linią poziomą w połowie jej długości, albo z płytki poziomej o wymiarach 300x40 mm i płytki pionowej o wymiarach 200x40 mm, umieszczonej pod płytką poziomą w połowie jej długości.
Liczba znaków pomiarowych zależy od przeznaczenia i długości statku i nie może być mniejsza niż:
Znaki pomiarowe umieszcza się na obu burtach tak, aby linia pozioma lub dolna krawędź płytki poziomej pokrywała się z wodnicą maksymalnego dopuszczalnego zanurzenia, dla którego statek został pomierzony.
Znaki pomiarowe rozmieszcza się symetrycznie względem środka geometrycznego wodnicy leżącej w połowie odległości pomiędzy wodnicą statku pustego i wodnicą maksymalnego dopuszczalnego zanurzenia.
Odległość pomiędzy znakami powinna wynosić 1/n długości statku, gdzie n jest liczbą par znaków większą niż 1.
Znaki pomiarowe nanosi się na kadłubie statku w sposób trwały, przez wyżłobienie lub napunktowanie linii albo przez naspawanie płytek na poszycie i odpowiednio kontrastowe ich pomalowanie.
Symbol pomiarowy składa się z liter rozpoznawczych organu inspekcyjnego oraz numeru świadectwa pomiarowego statku.
Symbol pomiarowy nanosi się w sposób trwały na znakach pomiarowych oraz dodatkowo, w dobrze widocznym miejscu, określonym w świadectwie pomiarowym, w dowolnej części statku tak, aby nie był narażony na uszkodzenie lub zniszczenie.
Symbole pomiarowe nanosi się na wszystkich znakach pomiarowych, jeżeli liczba ich par jest nie większa niż 2, a przy 3 parach - tylko na środkowej parze znaków.
Obok znaków pomiarowych, na poszyciu kadłuba statku umieszcza się, podziałki zanurzenia.
Typy, wymiary, rozmieszczenie, sposób wykonania i barwy podziałek zanurzenia powinny odpowiadać normie
PN-W-18052 (ISO 7606).
Za bazę pomiarową, czyli punkt zerowy podziałki zanurzenia, przyjmuje się dolną krawędź stępki lub dolną krawędź kadłuba, jeżeli statek nie ma stępki.
Podziałki zanurzenia na statku nieprzeznaczonym do przewozu ładunków, o zanurzeniu nie większym niż 1 m, umieszcza się na wniosek armatora.
Armator statku składa do Urzędu wniosek o wydanie/przedłużenie świadectwa pomiarowego ( wniosek można pobrać na naszej stronie internetowej z katalogu "druki do pobrania".
Do wniosku należy dołączyć:
Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie pobiera następujące opłaty:
Uwaga:
Opłaty nie obejmują opłat za czynności związane z pomiarem statku.
Wysokość opłat za poszczególne czynności pomiaru statku określa załącznik nr 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. Nr 115, poz. 772 )
Pkt |
Rodzaj statku |
Opłata (zł) |
Statki towarowe bez napędu |
||
1. |
do 500 t |
300 |
2. |
od 500 t do 1500 t |
450 |
3. |
od 1500 t |
700 |
4. |
barki motorowe |
jak za barki bez napędu + 150 |
5. |
zbiornikowce |
odpowiednio jak za statki towarowe bez napędu lub barki motorowe +100 |
Holowniki, pchacze i lodołamacze |
||
6. |
do 500 kW |
400 |
7. |
od 500 kW do 1500 kW |
750 |
8. |
powyżej 1500 kW |
950 |
Małe statki o napędzie mechanicznym i żaglowe, także łodzie bez silników w zależności od wyporności |
||
9. |
do 60 m3 |
400 |
10. |
powyżej 60 m3 |
750 |
Urządzenia pływające (LxBxT) |
||
11. |
bez maszyn |
300+ 0,50 za każdy 1 m3 |
12. |
z maszynami |
jak urządzenia pływające bez maszyn + 150 |
13. |
statki do połowu ryb z napędem (LxBxT) |
450 +0,50 za każdy 1m3 |
Promy motorowe |
||
14. |
do 75 osób |
400 + 5 za każdą tonę nośności |
15. |
od 75 do 400 osób |
600 + 5 za każdą tonę nośności |
Statki pasażerskie |
||
16. |
do 75 osób |
400 |
17. |
od 75 do 400 osób |
600 |
18. |
powyżej 400 osób |
750 |
Statki kabinowe (hotelowce) |
||
19. |
do 75 osób |
750 |
20. |
powyżej 75 osób |
950 |
Czynność pomiaru statku |
Opłata |
|
I. |
Dokonywanie pomiarów statków i określanie ich nośności lub wyporności - obliczenia |
1/5 - 2/5 opłat z pkt 1-20 |
II. |
Sprawdzenie środków ratunkowych i wyposażenia dla dopuszczalnej liczby pasażerów |
1/5 - 2/5 opłat z pkt 16-20 |
III. |
Sprawdzenie prawidłowego umieszczenia znaków wolnej burty |
35 zł za każdą burtę |
IV. |
Sprawdzenie rozmieszczenia znaków i symboli pomiarowych, w tym naniesienie cech lub tabliczki komisji inspekcyjnej |
25 zł za każdy znak lub cyfrę |
V. |
Sprawdzenie podziałek zanurzenia oraz sposobów ich rozmieszczenia |
25 zł za każdą parę |
Czas trwania czynności pomiaru statku |
Opłata za każdą rozpoczętą godzinę i za każdego eksperta komisji inspekcyjnej (zł) |
|
I. |
Przegląd, inspekcja, kontrola, próby, pomiary, obliczenia, sporządzanie raportów |
80 zł |