Techniczna Komisja Inspekcyjna w Szczecinie

Szukaj

Idź do treści

Menu główne:


Normy techniczne

Ocena zgodności


W Unii Europejskiej a tym samym w Polsce funkcjonuje system harmonizacji prawa technicznego, który pozwala na swobodny obrót towarów spełniających zasadnicze wymagania w zakresie bezpieczeństwa produktów dla ludzi i środowiska.
System ten nazywany jest „nowym podejściem” („new approach”) a podstawowym jego elementem są dyrektywy wydane przez Komisję Europejską.
Dyrektywy „nowego podejścia” to regulacje prawne obowiązkowe do wdrożenia przez wszystkich członków UE, opracowane w celu stworzenia jednolitego systemu przepisów pozwalających na zlikwidowanie barier technicznych.
W Polsce najważniejszym aktem prawnym, który transponuje dyrektywy nowego podejścia do prawa krajowego, jest ustawa o systemie oceny zgodności.
Natomiast zasadnicze wymagania i oceny zgodności z poszczególnych dyrektyw są zawarte w rozporządzeniach wydawanych na podstawie ustawy o systemie oceny zgodności i innych ustaw (m. in. o wyrobach budowlanych, o transporcie kolejowym).
Przepisów ustawy o ocenie zgodności nie stosuje się do wyrobów medycznych.
Część dyrektyw „nowego podejścia” uwzględnia takie zasady „globalnego podejścia” do oceny zgodności.
Globalne podejście określa główne elementy badań i certyfikacji, zasady wyznaczania jednostek uczestniczących w ocenie wyrobów, a także ujednolica zasady umieszczania i oznakowania CE.
Dyrektywy nowego podejęcia dotyczą wyrobów, które mają być po raz pierwszy wprowadzone do obrotu i oddane do użytku.
Ograniczają się wyłącznie do wymagań zasadniczych, sformułowanych tak, aby zapewniały wysoki poziom ochrony. Producent ma obowiązek spełnić wymagania zasadnicze, sam deklaruje zgodność produktu z wymaganiami i odpowiada za prawidłowość tej deklaracji.
Spełnienie przez producenta wymagań zasadniczych daje mu możliwość wprowadzenia produktu na rynek europejski. Sposób spełnienia wymagań zasadniczych pozostawiono do swobodnej decyzji producenta.
Producent ma wybór, może produkować wyrób i sprawdzać jego zgodność bezpośrednio z dyrektywą lub może produkować wyrób zgodnie z normą zharmonizowaną, która zapewnia domniemanie zgodności z dyrektywą. Wyjątkiem od tej ogólnej zasady jest dyrektywa dotycząca wyrobów budowlanych, gdzie wykazanie zgodności z wymaganiami zasadniczymi dyrektywy wymusza stosowanie wymagań zarówno dyrektywy jak i wymagań szczegółowych zawartych w normach zharmonizowanych lub aprobatach technicznych.
Normy zharmonizowane to tylko te Europejskie Normy, opracowane przez Europejskie Organizacje Normalizacyjne, które uwzględniają zasadnicze wymagania poszczególnych dyrektyw i które powstały w odpowiedzi na mandat wydany przez Komisję Europejską po konsultacjach z państwami członkowskimi.
Lista Europejskich Norm zharmonizowanych jest publikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Normy są ogłaszane wyłącznie w celach informacyjnych, nie są elementem prawa europejskiego.
Stosowanie norm zharmonizowanych jest dobrowolne, ale jak najbardziej zalecane ze względu na to, że jest to najłatwiejszy, najpewniejszy i najtańszy sposób wykazania zgodności wyrobu z wymaganiami dyrektyw.
Normy to dokumenty obdarzone dużym zaufaniem publicznym i jako takie mogą być powoływane w przepisach prawnych, jako dobry sposób rozwiązywania zagadnień technicznych i spraw spornych.
Wysokie zaufanie wynika nie tylko z odpowiednich kwalifikacji osób opracowujących te normy, lecz także z faktu, że oparte są na przejrzystości, dobrowolności, bezstronności, efektywności, wiarygodności, spójności i uzgadnianiu na poziomie krajowym i europejskim.
Znajomość wiedzy zawartej w normach zharmonizowanych jest zalecana nawet w przypadku rezygnacji producenta z ich stosowania.


Obwieszczenie Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 30 lipca 2012 r. w sprawie wykazu norm zharmonizowanych


Polska Norma jest normą krajową, przyjętą w drodze konsensu i zatwierdzoną przez krajową jednostkę normalizacyjną; powszechnie dostępną, stosowaną dobrowolnie, oznaczoną – na zasadzie wyłączności - symbolem PN.
Może być także wprowadzeniem normy europejskiej lub międzynarodowej.
Wprowadzenie to może nastąpić w języku oryginału.
Za tworzenie i tre
ść Polskich Norm są odpowiedzialne Komitety Techniczne działające przy PKN – ciała złożone z przedstawicieli podmiotów gospodarczych, administracji rządowej, instytucji, stowarzyszeń, jednostek badawczych, organizacji zawodowych i konsumenckich, zainteresowanych udziałem w normalizacji.
Działalność KT wynika z podstawowej zasady normalizacji dobrowolnej – normy tworzą zainteresowani na własne potrzeby i z własnych środków.
PKN nie ma wp
ływu na treść norm, nadzoruje jedynie zgodność procesów opracowywania norm z przepisami wewnętrznymi PKN.
Zatwierdzenie projektu przez PKN jest formalnym stwierdzeniem tej zgodności i nadaniem projektowi statusu normy krajowej.
Polski Komitet Normalizacyjny jest jedynym w
łaścicielem praw autorskich do Polskich Norm.
Zgodnie z ustawą o normalizacji i zasadami obowiązującymi w normalizacji europejskiej i międzynarodowej, komitety techniczne mogą opracowywać także inne dokumenty, o niższym statusie niż norma, takie jak specyfikacje techniczne, raporty techniczne, przewodniki, itp., a także wprowadzać do krajowego systemu takie dokumenty opracowane w ramach europejskich i międzynarodowych organizacji normalizacyjnych.





PN-EN 526:2000

Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Schodnie o długości do 8 m - Wymagania, typy
Abstrakt:
Określono typy, wymiary główne i badania, jakie przeprowadza się w celu zapewnienia bezpieczeństwa użytkowania.
Podano definicje 13 terminów


PN-EN 711:1998
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Barierki pokładowe - Wymagania, typy
Abstrakt:
Podano podział barierek w zależności od: rejonu zastosowania - roboczy i pasażerski, konstrukcji - stała, składana lub demontowalna, z profilem przeciwślizgowym lub zrębnicą.
Ustalono wymiary główne, wymagania wytrzymałościowe, wymagania dotyczące wykonania i zabezpieczenia przed korozją.
Podano rodzaje badań


PN-EN 790:2004
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Schody o kącie nachylenia od 45 stopni do 60 stopni - Wymagania, typy
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące schodów o kątach nachylenia od 45 stopni do 60 stopni stosowanych w strefach roboczych na statkach.
Podano definicje 14 terminów


PN-EN 929:2000
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej -- Zestawy pchane -- Zamocowanie masztów sygnalizacyjnych demontowalnych
Abstrakt:
Określono konstrukcję, wymiary, wykonanie, rozmieszczenie i sposób mocowania masztu.
Podano definicje 4 terminów


PN-EN 1255:2000
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Wysięgniki odchylne
Abstrakt:
Określono wymagania techniczne oraz badania w celu zapewnienia bezpieczeństwa w czasie użytkowania wysięgników odchylnych na statkach śródlądowych.
Podano definicje 5 terminów


PN-EN 1305:2000
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej -- Złącza do wydawania cieczy zaolejonych
Abstrakt:
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania techniczne oraz badania złączy służących do wydawania cieczy zaolejonych ze statków żeglugi śródlądowej.
Podano definicję cieczy zaolejonej


PN-EN 1306:2000
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Złącza do wydawania wody odpadowej
Abstrakt:
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania techniczne oraz badania złączy służących do usuwania wody odpadowej ze statków żeglugi śródlądowej.
Podano definicję wody odpadowej


PN-EN 1502:1999

Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Drabinki zaburtowe
Abstrakt:
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania wytrzymałościowe oraz warunki badań zapewniające bezpieczeństwo pracy.
Drabinki przeznaczone są do schodzenia do łodzi, na ląd lub inny statek, którego pokład znajduje się na niższym poziomie


PN-EN 1864:2008
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Sterówki - Wymagania dotyczące ergonomiczności i bezpieczeństwa
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania ergonomiczności i bezpieczeństwa dotyczące sterówek statków żeglugi śródlądowej.
Podano wymagania dotyczące urządzeń wskaźnikowych i ich rozmieszczenia.
Podano definicje 11 terminów


PN-EN 1914:2010
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Łodzie robocze, łodzie towarzyszące i łodzie ratunkowe
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa, materiału, wyposażenia, badań, oznaczenia i znakowania.
Podano definicje 12 terminów


PN-EN 12339:1999
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Kosze na liny
Abstrakt:
Określono wymiary główne, konstrukcję i wymagania dotyczące koszy do lin.
Kosze do lin używane są na statkach śródlądowych do przechowywania lin z drutów stalowych, lin z tworzywa sztucznego lub lin z włókien naturalnych stosowanych między innymi do cumowania i holowania


PN-EN 12827:2001
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Złącza do uzupełniania oleju napędowego
Abstrakt:
Określono konstrukcję, wymiary, wymagania techniczne oraz badania złączy do uzupełniania oleju napędowego na statkach śródlądowych.
Podano definicje oleju napędowego


PN-EN 13056:2002
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Schody o kącie nachylenia od 30 stopni do < 45 stopni - Wymagania, typy
Abstrakt:
Określono wymiary główne, wymagania bezpieczeństwa, konstrukcyjne i wytrzymałościowe.
Podano definicje 14 terminów


PN-EN 13281:2002
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa przejść i miejsc pracy
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa przejść i miejsc pracy na statkach śródlądowych w rejonach wykonywania czynności roboczych.
Podano definicje 4 terminów


PN-EN 13551:2005
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Terminologia
Abstrakt:
Podano 379 terminów, w tym dotyczących infrastruktury (77), statków żeglugi śródlądowej (228), procedur (74).
Podano terminy w języku angielskim, francuskim i niemieckim.
Podano indeksy alfabetyczne w języku angielskim, francuskim, niemieckim i polskim


PN-EN 13573:2010
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Systemy kotwiczenia, sczepiania, holowania, dociągania i cumowania
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpiecznego rozmieszczenia, dostępności i znakowania systemów kotwiczenia, sczepiania, holowania, manewrowania i cumowania


PN-EN 13574:2004
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Stałe urządzenia do wchodzenia na wysokości nie przekraczające 5 m
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące projektowania i konstrukcji stałych urządzeń stalowych do wchodzenia pionowo na wysokości
nie przekraczające 5 m


PN-EN 13711:2004
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Wciągarki do obsługi statku - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa dla wciągarek do obsługi statku.
Podano wymagania wytrzymałościowe, instrukcję obsługi, sposób oznaczania i znakowania.
Podano definicje 11 terminów


PN-EN 14206:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Trapy dla statków pasażerskich - Wymagania, próby
Abstrakt:
Określono wymagania bezpieczeństwa, konstrukcje oraz badania.
Podano sposób oznaczania i znakowania


PN-EN 14329:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie miejsc postoju i przeładunku
Abstrakt:
Określono wymagania ogólne, wymagania dotyczące miejsc postoju przy ekstremalnych poziomach wody, wzniesień przy burcie w miejscach postoju, systemów cumowniczych, odbojnic, schodów i drabin nabrzeża, łączników rurociągów brzegowych dla statków śródlądowych, oświetlenia, urządzeń bezpieczeństwa i znakowania


PN-EN 14330:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Łańcuchy o ogniwach z okrągłego pręta stalowego
Abstrakt:
Określono wymiary, właściwości mechaniczne, dane dotyczące oznaczenia, znakowanie i warunki badań


PN-EN 14503:2006

Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Porty żeglugi śródlądowej
Abstrakt:
Określono wymagania ogólne oraz wymagania dotyczące długości nabrzeży i ich struktury, miejsc postoju i rejonów przeładunku, punktów połączeń, rejonów zapasowych, rejonów manewrowania, systemów cumowania, urządzeń statku śródlądowego, systemu bezpieczeństwa i wyposażenia, telefonu nagłej potrzeby, wyposażenia ratunkowego, tablic informacyjnych.
Podano definicje 12 terminów


PN-EN 14504:2010
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Przystanie pływające - Wymagania, badania
Abstrakt:
Określono wymagania bezpieczeństwa dotyczące pływających pomostów przeładunkowych oraz ich wyposażenia. Podano opis badań


PN-EN 14606:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Osprzęt
Abstrakt:
Określono konstrukcję, wymiary i badania części składowych takich jak ogniwa łączące, ogniwa końcowe, krętliki łańcuchowe, szakle końcowe, szakle krętlikowe i łącznik Kentera


PN-EN 14714:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Łączniki dla wyposażenia i przyrządów na zbiornikach ładunkowych - Wymiary
Abstrakt:
Określono wymiary montażowe, materiały, sposób oznaczania i znakowania


PN-EN 14744:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej i statki morskie -- Światła nawigacyjne
Abstrakt:
Określono wymagania i metody badań.
Podano definicje 10 terminów


PN-EN 14874:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Koło łańcuchowe
Abstrakt:
Określono materiał, wymiary, wymagania techniczne i badania.
Podano sposób oznaczania i znakowania


PN-EN 14965:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Pachoły płaskie
Abstrakt:
Określono wymiary, materiał, konstrukcję, oznaczenie i znakowanie


PN-EN 15271:2007
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Łańcuchy kotwiczne bezrozpórkowe - Wyposażenie kotwiczne
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa, materiał, certyfikat wytwórcy.
Podano sposób oznaczania i znakowania


PN-EN 15272-1:2007
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie do prowadzenia liny - Część 1: Wymagania ogólne
(oryg.)
Abstrakt:
Określono ogólne wymagania dla wyposażenia do prowadzenia lin za pośrednictwem głowic obrotowych, przewłok rolkowych, kluz, używanych na przykład do cumowania i sczepiania na statkach żeglugi śródlądowej


PN-EN 15272-2:2007
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie do prowadzenia liny - Część 2: Prowadnica rolkowa
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa, materiał, metody badania, certyfikat wytwórcy.
Podano sposób oznaczania i znakowania


PN-EN 15272-4:2007
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Wyposażenie do prowadzenia liny - Część 4: Kluzy
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dla kluz używanych na statkach śródlądowych do prowadzenia lin np. od pokładu do nabrzeża


PN-EN 15869-1:2010
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Połączenie elektryczne z lądem, prąd trójfazowy 400 V, do 63 A, 50 Hz-
Część 1: Wymagania ogólne
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania ogólne dotyczące przesyłania trójfazowej mocy elektrycznej ląd-statek


PN-EN 15869-2:2010
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej -- Połączenie elektryczne z lądem, prąd trójfazowy 400 V, do 63 A, 50 Hz -
Część 2: Przyłącze lądowe, wymagania dotyczące bezpieczeństwa
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa połączenia na lądzie z elektrycznym przyłączem lądowym


PN-EN 15869-3:2010
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Połączenie elektryczne z lądem, prąd trójfazowy 400 V, do 63 A, 50 Hz -
Część 3: Przyłącze na statku, wymagania dotyczące bezpieczeństwa
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące bezpieczeństwa połączenia przewodów na statku z elektrycznym przyłączem lądowym


PN-EN ISO 2922:2005
Tytuł:
Akustyka - Pomiar dźwięku rozprzestrzeniającego się w powietrzu, emitowanego przez statki na wodach śródlądowych i w portach
Abstrakt:
Określono warunki otrzymania powtarzalnych i porównywalnych pomiarów dźwięku rozprzestrzeniającego się w powietrzu wytwarzanego przez statki wszystkich typów na wodach śródlądowych, portach i przystaniach, z wyjątkiem rekreacyjnych statków motorowych.
Podano definicje następujących terminów: badanie odbiorcze dla statków (badanie odbiorcze), badanie kontrolne dla statków (badanie kontrolne), maksymalny poziom dźwięku AS dla statków (maksymalny poziom dźwięku AS), ekspozycja dźwięku A, ekspozycyjny poziom dźwięku A, tło akustyczne dla statków (tło akustyczne)


PN-EN ISO 3715-1:2006
Tytuł:
Statki i technika morska - Okrętowe układy napędowe - Część 1: Terminologia dotycząca geometrii śrub napędowych
Abstrakt:
Podano definicje 56 terminów dotyczących urządzeń napędu śrubowego służących jako napęd główny dla statków i innych jednostek pływających z własnym napędem


PN-EN ISO 6218:2006
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej - Ręczne urządzenia sczepiające dla pchaczy - Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i wymiary główne
Abstrakt:
Określono wymiary i wymagania dotyczące bezpieczeństwa. Podano zasady badań i oznaczania


PN-EN ISO 10239:2009
Tytuł:
Małe statki -- Instalacje skroplonego gazu węglowodorowego (LPG)
Abstrakt:
Określono wymagania i warunki zainstalowania systemów zasilających oraz urządzeń do spalania skroplonego gazu ropopochodnego LPG - z wyjątkiem systemów do silników napędowych spalających LPG lub prądnic napędzanych przy użyciu LPG, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m


PN-W-46441:1967
Tytuł:
Okrętowe tratwy i pływaki ratunkowe -- Znaki, napisy i barwy


PN-W-47051:1997
Tytuł:
Statki żeglugi śródlądowej -- Pływaki ratunkowe -- Wymagania i badania
Abstrakt:
Podano główne parametry pływaków w zależności od liczby osób (4; 6; 10; 14; 20 osób). Ustalono wymagania dotyczące konstrukcji, pływalności, wytrzymałości, stateczności, materiałów, masy, wyposażenia oraz malowania pływaków. Podano rodzaje, opis i ocenę wyników badań


PN-W-50010:1994
Tytuł:
Pasy ratunkowe dla żeglugi morskiej -- Wymagania i badania
Abstrakt:
Podano wymagania i badania dla pasów ratunkowych z tworzyw sztucznych z wyjątkiem pasów pneumatycznych, wchodzących w skład wyposażenia ratunkowego statków morskich. W podziale podano dwa typy dla dzieci i dla dorosłych oraz trzy wielkości tylko dla dzieci. Norma obejmuje wymagania ujęte w dokumentach Międzynarodowej Organizacji Morskiej IMO dotyczących bezpieczeństwa życia na morzu i stanowi kompilację wymagań SOLAS 74, RES. A. 603, Res. A. 658 i Res. A. 689 dla pasów ratunkowych wg przedmiotu normy






PN-EN 28846:1998

Tytuł:
Małe statki -- Urządzenia elektryczne -- Ochrona przed zapaleniem otaczających gazów palnych
Abstrakt:
Podano wymagania i badania dotyczące urządzeń elektrycznych stosowanych na małych statkach, które to urządzenia mogą być używane w atmosferze gazów palnych bez ryzyka ich zapalenia.
Ustalono program badań i szczegółowe procedury dla urządzeń wytwarzających w czasie pracy iskry lub łuki elektryczne, oraz urządzeń których temperatura powierzchni zewnętrznej wzrasta w czasie pracy więcej niż 100 stopni C powyżej temperatury otoczenia.
Podano sposób badania temperatury powierzchni zewnętrznej.
W przypadku urządzeń wytwarzających iskry i łuki elektryczne ustalono odmienne metody badań dla urządzeń szczelnych i nieszczelnych.
Podano zasady postępowania z urządzeniami z natury bezpiecznymi.
Określono zasadę oznaczania urządzeń elektrycznych spełniających wymagania normy


PN-EN 28846:1998/A1:2003
Tytuł:
Małe statki -- Urządzenia elektryczne -- Ochrona przed zapaleniem otaczających gazów palnych
Abstrakt:
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC


PN-EN 28848:1999
Tytuł:
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania
Abstrakt:
Podano wymagania i metody badań dotyczące systemów zdalnego sterowania z linią przeciwsobną i ich głównych części składowych, stosowanych na małych statkach, wyposażonych w jeden lub dwa silniki przyczepne o mocy 15 kW oraz wszelkie silniki stacjonarne, napędy typu Z i napędy strugowodne


PN-EN 28848:1999/A1:2003
Tytuł:
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania
Abstrakt:
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC


PN-EN 29775:1999
Tytuł:
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania do pojedynczych silników przyczepnych o mocy od 15 kW do 40 kW
Abstrakt:
Podano wymagania i metody badań dotyczące systemów sterowania zdalnego z linią przeciwsobną i ich głównych części składowych, stosowanych na małych statkach, wyposażonych w jeden silnik przyczepny o mocy od 15 kW do 40 kW


PN-EN 29775:1999/A1:2003
Tytuł:
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania do pojedynczych silników przyczepnych o mocy od 15 kW do 40 kW
Abstrakt:
Wprowadzono Załącznik ZB (informacyjny) dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą UE 94/25/EEC


PN-EN 60092-507:2003
Tytuł:
Instalacje elektryczne na statkach -- Część 507: Statki rekreacyjne
Abstrakt:
Określono wymagania do projektowania, konstrukcji i instalowania elektrycznych systemów na statkach rekreacyjnych śródlądowych i morskich


PN-EN ISO 4566:2000
Tytuł:
Małe statki z silnikami stacjonarnymi -- Końcówki wału śrubowego i piasty śrub o zbieżności 1:10
Abstrakt:
Podano wymiary decydujące o zamienności piast śrub napędowych i końcówek wałów śrubowych w zakresie średnic wału od 20 mm do 160 mm, o zbieżności 1:10, przeznaczonych do instalowania na małych statkach z silnikiem stacjonarnym


PN-EN ISO 6185-1:2005

Tytuł:
Łodzie pneumatyczne -- Część 1: Łodzie z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy do 4,5 kW
Abstrakt:
Określono minimalne charakterystyki bezpieczeństwa wymagane podczas projektowania, doboru materiałów, produkcji i badań łodzi pneumatycznych (łącznie z łodziami pneumatycznymi ze sztywnym dnem) o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, o minimalnym wyporze 1800 N, z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy do 4,5 kW.
Podano definicje 15 terminów


PN-EN ISO 6185-2:2005
Tytuł:
Łodzie pneumatyczne -- Część 2: Łodzie z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy od 4,5 kW do 15 kW
Abstrakt:
Określono minimalne charakterystyki bezpieczeństwa wymagane podczas projektowania, doboru materiałów, produkcji i badań łodzi pneumatycznych (łącznie z łodziami pneumatycznymi ze sztywnym dnem) o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, o minimalnym wyporze 1800 N, z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy od 4,5 kW do 15 kW włącznie. Podano definicje 10 terminów


PN-EN ISO 6185-3:2005
Tytuł:
Łodzie pneumatyczne -- Część 3: Łodzie z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy 15 kW i większej
Abstrakt:
Określono minimalne charakterystyki bezpieczeństwa wymagane podczas projektowania, doboru materiałów, produkcji i badań łodzi pneumatycznych (łącznie z łodziami ze sztywnym dnem) o długości całkowitej mniejszej niż 8 m, o minimalnym wyporze 1800 N, z silnikiem o maksymalnej znamionowej mocy 15 kW i większej.
Podano definicje 10 terminów


PN-EN ISO 7840:2006
Tytuł:
Małe statki -- Węże paliwowe odporne na ogień
Abstrakt:
Podano ogólne wymagania i badania fizyczne dotyczące odpornych na ogień węży do doprowadzania benzyny i oleju napędowego przy niskim ciśnieniu, zaprojektowanych na ciśnienie robocze nie przekraczające 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy nominalnej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o większej średnicy.
Zastosowano do węży przeznaczonych dla małych statków o długości kadłuba do 24 m, z silnikami zainstalowanymi na stałe wewnątrz kadłuba


PN-EN ISO 8099:2002
Tytuł:
Małe statki -- Systemy retencji ścieków z toalet
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące projektowania, budowy i instalowania systemów tymczasowej retencji ścieków z toalet przewidzianych do późniejszego odbioru z małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 8469:2007
Tytuł:
Małe statki -- Węże paliwowe nieodporne na ogień
Abstrakt:
Podano ogólne wymagania i badania fizyczne dotyczące nieodpornych na ogień węży do doprowadzania benzyny i oleju napędowego przy niskim ciśnieniu, zaprojektowanych na ciśnienie robocze nie przekraczające 0,34 MPa w przypadku węży o średnicy nominalnej do 10 mm włącznie i 0,25 MPa w przypadku węży o większej średnicy.
Norma dotyczy węży przeznaczonych dla małych statków o długości kadłuba do 24 m z silnikami zainstalowanymi na stałe wewnątrz kadłuba


PN-EN ISO 8665:2007
Tytuł:
Małe statki -- Morskie napędowe tłokowe silniki spalinowe -- Pomiary i deklaracje mocy
Abstrakt:
Podano wymagania dodatkowe w stosunku do wymagań podanych w ISO 3046-1, dotyczące określania mocy - w pojedynczym punkcie lub jako wykres mocy - morskich silników napędowych lub zespołów napędowych statków rekreacyjnych i innych małych statków, o długości kadłuba do 24 m, w których są stosowane próbne urządzenia napędowe.
Podano także sposób dokumentowania i sprawdzania zadeklarowanej (znamionowej) mocy zgłaszanej przez wytwórcę


PN-EN ISO 8666:2005
Tytuł:
Małe statki -- Dane podstawowe
Abstrakt:
Ustalono jednolite definicje terminów dotyczących wymiarów głównych i danych podstawowych oraz specyfikacje dotyczące masy i nośności małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 8847:2006
Tytuł:
Małe statki -- Urządzenia sterowe -- Systemy sterociągów
Abstrakt:
Określono minimalny poziom wymagań konstrukcyjnych, obsługi oraz instalowania systemu lin stalowych i kół w urządzeniach sterowania na żaglowcach o długości kadłuba do 24 m, z silnikiem pomocniczym lub bez silnika


PN-EN ISO 8849:2005
Tytuł:
Małe statki -- Elektryczne pompy zęzowe zasilane prądem stałym
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące pomp z napędem elektrycznym, przeznaczonych do usuwania wody zęzowej z małych statków. Postanowienia normy dotyczą pomp z napędem elektrycznym na prąd stały o napięciu mniejszym niż 50 V


PN-EN ISO 9093-1:2000
Tytuł:
Małe statki -- Zawory burtowe i przejścia burtowe -- Metalowe
Abstrakt:
Podano wymagania dotyczące metalowych przejść przez poszycie kadłuba, zaworów burtowych i podłączeń węży, które tworzą instalacje doprowadzania i odprowadzania wody, oraz innych otworów wylotowych, stosowanych na małych statkach o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 9093-2:2005
Tytuł:
Małe statki -- Zawory burtowe i przejścia burtowe -- Część 2: Niemetalowe
Abstrakt:
Podano wymagania dotyczące wykonania i instalacji niemetalowych przejść burtowych i/lub układów składających się z przejść burtowych, zaworów burtowych, przyłączy węży i/lub korków spustowych i elementów związanych, używanych na małych statkach o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 9094-1:2005
Tytuł:
Małe statki -- Ochrona przeciwpożarowa -- Część 1: Jednostki pływające o długości kadłuba do 15 m włącznie
Abstrakt:
Ustalono sposób postępowania w celu zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, określono rodzaj wyposażenia przenośnego do gaszenia ognia oraz wymagania dotyczące usytuowania urządzeń stałych do gaszenia ognia, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 15 m włącznie.
Wyłączono skutery wodne z zakresu stosowania.
Podano definicje 13 terminów


PN-EN ISO 9094-2:2005
Tytuł:
Małe statki -- Ochrona przeciwpożarowa -- Część 2: Jednostki pływające o długości kadłuba powyżej 15 m
Abstrakt:
Ustalono sposób postępowania w celu zapewnienia skutecznego stopnia bezpieczeństwa przeciwpożarowego, określono rodzaj wyposażenia przenośnego do gaszenia ognia oraz wymagania dotyczące usytuowania urządzeń stałych do gaszenia ognia, stosowanych na małych jednostkach pływających wszystkich typów o długości kadłuba powyżej 15 m do 24 m włącznie. Podano definicje 16 terminów


PN-EN ISO 9097:1999
Tytuł:
Małe statki -- Wentylatory elektryczne
Abstrakt:
Podano wymagania i opisano metody badań, dotyczące pomiarów przepływu powietrza w wentylatorach przeznaczonych do stosowania w przedziałach maszynowych kuchniach i innych pomieszczeniach, na małych statkach, w których pożądana jest wentylacja mechaniczna.
Postanowienia normy dotyczą wentylatorów z napędem elektrycznym na prąd stały o napięciu znamionowym mniejszym niż 50 V.
Wentylatory mogą być typu odśrodkowego lub osiowego


PN-EN ISO 9097:1999/A1:2003
Tytuł:
Małe statki -- Wentylatory elektryczne
Abstrakt:
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC


PN-EN ISO 10087:2007
Tytuł:
Małe statki -- Identyfikacja jednostki pływającej -- System kodowania
Abstrakt:
Podano system kodowania, pozwalający zidentyfikować każdy kadłub małego statku, a obejmujący: kod identyfikacyjny kraju, kod identyfikacyjny wytwórcy, numer seryjny, miesiąc i rok produkcji, rok modelu.
Wyłączono małe statki wszystkich typów i z wszystkich materiałów, o długości kadłuba do 24 m, z wyjątkiem zabawek plażowych lub kąpielowych


PN-EN ISO 10088:2009
Tytuł:
Małe statki -- Zainstalowane na stałe instalacje paliwowe i stałe zbiorniki paliwa
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące projektowania, materiałów, konstruowania, instalowania i przeprowadzania badań zainstalowanych na stałe instalacji paliwowych oraz stałych zbiorników paliwa dla silników spalinowych stacjonarnych i przyczepnych małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m. Podano definicje 12 terminów


PN-EN ISO 10133:2002

Tytuł:
Małe statki -- Systemy elektryczne -- Instalacje prądu stałego bardzo niskiego napięcia
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące projektowania, budowy i instalacji systemów elektrycznych prądu stałego, pracujących przy potencjałach nominalnych 50 V lub niższych na małych jednostkach pływających do 24 m długości. W załącznikach podano wymagania dotyczące przewodów i określono rodzaje informacji instrukcji, które powinny być włączone do instrukcji obsługi


PN-EN ISO 10239:2009
Tytuł:
Małe statki -- Instalacje skroplonego gazu węglowodorowego (LPG)
Abstrakt:
Określono wymagania i warunki zainstalowania systemów zasilających oraz urządzeń do spalania skroplonego gazu ropochodnego LPG - z wyjątkiem systemów do silników napędowych spalających LPG lub prądnic napędzanych przy użyciu LPG, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 10240:2006

Tytuł:
Małe statki -- Instrukcja dla właściciela
Abstrakt:
Podano zasady przygotowywania instrukcji dla właściciela, dotyczących małych statków o długości kadłuba do 24 m. Dostarczono informacje ułatwiające przygotowanie instrukcji, przyczyniające się do przekazania wiedzy o jednostce właścicielowi lub użytkownikowi


PN-EN ISO 10592:1999
Tytuł:
Małe statki -- Hydrauliczne systemy sterowania
Abstrakt:
Podano wymagania, metody badania, rodzaje instrukcji dla armatora i dla instalującego oraz oznaczanie hydraulicznych systemów sterowania i ich części składowych od koła sterowego do punktu połączenia z układami sterowymi stosowanymi na małych statkach o długości kadłuba do 24 m z silnikiem przyczepnym, stacjonarnym lub napędem typu Z.
W normie nie ujęto osprzętu łączącego trzpienie wyjściowe z ramionami sterownicy lub równorzędnymi częściami


PN-EN ISO 10592:1999/A1:2003
Tytuł:
Małe statki -- Hydrauliczne systemy sterowania
Abstrakt:
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC


PN-EN ISO 10862:2010
Tytuł:
Małe statki -- System do szybkiego zwalniania w uprzęży trapezowej
Abstrakt:
Określono wymagania i metody badań dla urządzeń do szybkiego zwalniania będących częścią składową systemu trapezowego używanego na małych jednostkach żaglowych podczas ich przebywania na wodzie. Urządzenie do szybkiego zwalniania ma na celu szybkie uwolnienie użytkownika z uwięzi i zminimalizowanie ryzyka utonięcia w przypadku braku możliwości uwolnienia się z systemu trapezowego na jednostce żaglowej w inny sposób


PN-EN ISO 11105:2000
Tytuł:
Małe statki -- Wentylacja przedziałów silnika benzynowego i/lub zbiornika benzyny
Abstrakt:
Podano wymagania dotyczące wentylacji przedziałów silnika benzynowego i zbiornika benzyny na małych statkach o długości kadłuba do 24 m z silnikami benzynowymi do napędu, wytwarzania elektryczności lub mocy mechanicznej, w celu zapobiegania gromadzenia się wybuchowych gazów w tych przedziałach


PN-EN ISO 11192:2006
Tytuł:
Małe statki -- Symbole graficzne
Abstrakt:
Określono symbole graficzne operatora kontroli, mierników, urządzeń ostrzegawczych, instrukcji i ostrzeżenia przed ryzykowaniem na małych statkach o długości powyżej 24 m


PN-EN ISO 11547:1999
Tytuł:
Małe statki -- Zabezpieczenie przed uruchomieniem silnika z włączoną przekładnią
Abstrakt:
Podano wymagania dotyczące zapobiegania uruchomieniu silnika przyczepnego z włączoną przekładnią, zainstalowanego na małym statku o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 11547:1999/A1:2003
Tytuł:
Małe statki -- Zabezpieczenie przed uruchomieniem silnika z włączoną przekładnią
Abstrakt:
Wprowadzono załącznik ZB (informacyjny), dotyczący powiązań niniejszej normy europejskiej z dyrektywą 94/25/EEC


PN-EN ISO 11591:2002
Tytuł:
Małe statki z napędem silnikowym -- Pole widzenia ze stanowiska sterowania
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące pola widzenia i zakresu widoczności ze stanowiska sterowania w kierunku na dziób i rufę na małych statkach z silnikiem spalinowym o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 11592:2005
Tytuł:
Małe statki o długości kadłuba mniejszej niż 8 m -- Określanie maksymalnej znamionowej mocy napędu
Abstrakt:
Ustalono wymagania dotyczące określania maksymalnej mocy znamionowej dla silników napędzających małe statki o długości kadłuba mniejszej niż 8 m


PN-EN ISO 11812:2005
Tytuł:
Małe statki -- Kokpity wodoszczelne i szybkoodpływowe
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące konstrukcji kokpitów oraz wnęk wodoszczelnych i szybkoodpływowych na małych statkach o długości kadłuba do 24 m.
Uwzględniono wyłącznie osuszanie grawitacyjne.
Określono czas osuszania dla różnych konstrukcji kokpitów.
Podano definicje 29 terminów


PN-EN ISO 12215-2:2005
Tytuł:
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 2: Materiały: Materiały rdzeniowe dla konstrukcji przekładkowych, materiały wypełniające
Abstrakt:
Podano wymagania dla materiałów rdzeniowych przeznaczonych do elementów konstrukcyjnych oraz dla materiałów wewnętrznych konstrukcji wielowarstwowej.
Zastosowano do małych statków o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 12215-3:2005
Tytuł:
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 3: Materiały: Stal, stopy aluminium, drewno, inne materiały
Abstrakt:
Podano wymagania dla materiałów przeznaczonych do budowy kadłuba, nadbudówki i wystających elementów części podwodnej kadłuba.
W szczególności uwzględniono: blachy stalowe spawalne walcowane na gorąco o wytrzymałości normalnej i podwyższonej; stale nierdzewne w postaci blach i profili; stopy aluminium; drewno w różnej postaci; inne odpowiednie materiały.
Zastosowano do małych statków o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 12215-4:2005
Tytuł:
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 4: Warsztat i produkcja
Abstrakt:
Podano warunki dotyczące warunków warsztatowych, magazynowania materiałów, postępowania z materiałami oraz wymagania dotyczące produkcji jednostek. Zastosowano do małych statków o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 12215-5:2009
Tytuł:
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 5: Obciążenia projektowe dla jednokadłubowców, naprężenia projektowe, wymiarowanie elementów konstrukcyjnych
Abstrakt:
Określono ograniczenia wynikające z obciążeń konstrukcyjnych, ciśnień, naprężeń, ograniczonych wymiarami elementów konstrukcyjnych kadłuba określonych przepisami, wytrzymałością wewnętrznych zespołów konstrukcji małych statków jednokadłubowych ze wzmocnionych tworzyw sztucznych, stopów aluminium lub stali, drewna lub innego odpowiedniego materiału do budowy łodzi o długości kadłuba nie przekraczjącego 24 m


PN-EN ISO 12215-6:2009
Tytuł:
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 6: Układ konstrukcji i szczegóły
Abstrakt:
Określono ograniczenia wynikające z obciążeń konstrukcyjnych, ciśnień, naprężeń, ograniczonych wymiarami elementów konstrukcyjnych kadłuba określonych przepisami, wytrzymałością wewnętrznych zespołów konstrukcji małych statków jednokadłubowych ze wzmocnionych tworzyw sztucznych, stopów aluminium lub stali, drewna lub innego odpowiedniego materiału do budowy łodzi o długości kadłuba nie przekraczjącego 24 m


PN-EN ISO 12215-8:2009
Tytuł:
Małe statki -- Konstrukcja i wymiarowanie kadłuba -- Część 8: Urządzenia sterowe
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące obciążeń i wymiarowania urządzeń sterowych, w tym trzonów sterowych i łożysk, mających zastosowanie głównie do jednostek rekreacyjnych jedno- i wielokadłubowych, o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 12216:2005
Tytuł:
Małe statki -- Okna, iluminatory, luki, świetliki i drzwi -- Wymagania dotyczące wytrzymałości i wodoszczelności
Abstrakt:
Określono wymagania techniczne dotyczące okien iluminatorów, luków, świetlików i drzwi na małych statkach o długości kadłuba nie przekraczającej 24 m, z uwzględnieniem typu jednostki, jej kategorii projektowej oraz usytuowania zamknięcia.
Przeznaczono do stosowania głównie w odniesieniu do jednostek rekreacyjnych.
Podano definicje 44 terminów


PN-EN ISO 12217-1:2005
Tytuł:
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 1: Jednostki nieżaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m
Abstrakt:
Określono metody oszacowania stateczności i pływalności jednostek nieuszkodzonych (tzn. bez awarii).
Zamieszczono charakterystyki pływalnościowe jednostek podatnych na zatopienie.
Podano definicje 40 terminów


PN-EN ISO 12217-1:2005/A1:2009

Tytuł:
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 1: Jednostki nieżaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m
(oryg.)
Abstrakt:
Usunięto w Rozdziale 6.1.1.1, z pierwszego wiersza, słowo "i 6.1.3". Usunięto Załącznik 6.1.3. Zmieniono Rozdzial 6.2. Zmieniono Zalącznik B. Zmieniono Zalącznik C.
W Załączniku I, zmieniono roboczy arkusz obliczeniowy nr 3, 4 i 9


PN-EN ISO 12217-2:2005
Tytuł:
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 2: Jednostki żaglowe o długości kadłuba większej lub równej 6 m
Abstrakt:
Określono metody do oceniania stateczności i pływalności jednostek nieuszkodzonych (tzn. bez awarii). Zamieszczono charakterystyki pływalnościowe jednostek podatnych na zatopienie.
Podano definicje 45 terminów


PN-EN ISO 12217-3:2005
Tytuł:
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 3: Łodzie o długości kadłuba mniejszej niż 6 m
Abstrakt:
Podano metody określania stateczności i pływalności łodzi nieuszkodzonych.
Określono również charakterystyki pływalności łodzi podatnych na zatapianie.
Uwzględniono głównie łodzie o długości kadłuba poniżej 6 m napędzane siłą mięśni lub mechanicznie, z wyjątkiem wielokadłubowych jednostek żaglowych.
Nie uwzględniono: zabawek wodnych, łodzi typu kanoe, kajaków, skuterów wodnych, wodolotów i poduszkowców w stanie ruchu z podtrzymaniem dynamicznym i jednostek zanurzalnych


PN-EN ISO 12217-3:2005/A1:2009
Tytuł:
Małe statki -- Ocena stateczności i pływalności oraz podział na kategorie -- Część 3: Łodzie o długości kadłuba mniejszej niż 6 m
(oryg.)
Abstrakt:
Zmieniono Rozdział 6.3. W Załączniku G zmieniono roboczy arkusz obliczeniowy nr 6 i 12


PN-EN ISO 12401:2009
Tytuł:
Małe statki -- Pokładowe szelki bezpieczeństwa i lina bezpieczeństwa -- Wymagania dotyczące bezpieczeństwa i metody badań
(oryg.)
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące wykonania, wymiarów, oznaczenia i metody badań pokładowych szelek bezpieczeństwa i lin bezpieczeństwa


PN-EN ISO 13297:2002
Tytuł:
Małe statki -- Systemy elektryczne -- Instalacje prądu przemiennego
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące projektowania, budowy i instalacji niskonapięciowych systemów elektrycznych prądu przemiennego, pracujących przy napięciach znamionowych jednofazowych 250 V lub niższych na małych jednostkach pływających do 24 m długości.
W załącznikach podano wymagania dotyczące przewodów i określono postać informacji i instrukcji, które powinny zostać włączone do instrukcji dla właściciela


PN-EN ISO 13590:2005

Tytuł:
Małe statki -- Skutery wodne -- Wymagania dotyczące konstrukcji i instalacji
Abstrakt:
Określono wymagania dla skuterów wodnych dotyczące konstrukcji i instalacji tabliczki producenta, systemu instalacji benzynowej, systemu elektrycznego, systemu sterowania, wentylacji, konstrukcji kadłuba i pływalnośći, wymagania dotyczące stateczności, wolnej burty i instrukcję dla właściciela.
Podano definicje 16 terminów


PN-EN ISO 13929:2002
Tytuł:
Małe statki -- Urządzenia sterowe -- Systemy łączników zębatych
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące konstrukcji, działania i instalowania systemów sterowania z łącznikami zębatymi oraz badań odbiorczych instalacji różnych typów sterowania, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 14509-1:2010
Tytuł:
Małe statki -- Rozprzestrzenianie się w powietrzu dźwięku emitowanego przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym -- Część 1: Metody pomiaru przy przejściu jednostki
Abstrakt:
Określono warunki uzyskania powtarzalnych i porównywalnych wyników pomiarów poziomu maksymalnego ciśnienia akustycznego dźwięku rozprzestrzającego się w powietrzu podczas poruszania się jednostek rekreacyjnych o długości kadłuba do 24m z napędem mechanicznym z silnikami wbudowanymi na stałe, z przekładniami Z i z silnikami przyczepnymi oraz skuterów wodnych.
Określono również wymagania dotyczące badań typu, przeprowadzanych na jednostkach znormalizowanych z zainstalowanymi silnikami z przekładnią Z z integralnym układem wydechowym i z silnikami przyczepnymi


PN-EN ISO 14509-2:2007
Tytuł:
Małe statki -- Dźwięk rozprzestrzeniający się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym -- Część 2: Ocena emisji dźwięku przeprowadzana na jednostce odniesienia
Abstrakt:
Określono procedury do oszacowania dźwięku emitowanego przez jednokadłubowe jednostki z napędem mechanicznym o długości do 24 m zgodnie z jedną z dwóch alternatywnych metod zdefiniowanych w załączniku A i B


PN-EN ISO 14509-3:2009
Tytuł:
Małe statki -- Dźwięk rozprzestrzeniający się w powietrzu emitowany przez jednostki rekreacyjne z napędem mechanicznym -- Część 3: Ocena emisji dźwięku przeprowadzana przy użyciu obliczeń i pomiarów
(oryg.)
Abstrakt:
Określono procedury oceny emisji dźwięku na jednokadłubowych jednostkach rekreacyjnych z napędem mechanicznym o długości do 24 m, których kadłub ma liczbę Froude`a większą niż 1,1, z wyłączeniem skuterów wodnych


PN-EN ISO 14895:2005
Tytuł:
Małe statki -- Kuchnie grzewcze na paliwo ciekłe
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące konstrukcji i instalacji kuchni grzewczych ogólnego stosowania na paliwo ciekłe przy ciśnieniu atmosferycznym, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m. Wykluczono kuchenne urządzenia grzewcze kempingowe


PN-EN ISO 14945:2006
Tytuł:
Małe statki -- Tabliczka producenta
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące materiału, znakowania, charakterystycznych rozmiarów, piktogramów i symboli, usytuowania i informacji


PN-EN ISO 14946:2005
Tytuł:
Małe statki -- Nośność maksymalna
Abstrakt:
Podano pozycje zaliczane do nośności małego statku o długości kadłuba do 24 m.
Umieszczono wymagania dotyczące rozmieszczenia członków załogi


PN-EN ISO 14946:2005/AC:2005
Tytuł:
Małe statki -- Nośność maksymalna
Abstrakt:
Dodano załącznik ZA (informacyjny)


PN-EN ISO 15083:2005
Tytuł:
Małe statki -- Instalacje zęzowe
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące pomp lub urządzeń alternatywnych, przeznaczonych do usuwania naturalnie zbierającej się wody zęzowej, stosowanych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba, LH, do 24 m. Norma nie określa wymagań dla pomp oraz systemów pomp awaryjnych.
Podano definicje 17 terminów


PN-EN ISO 15084:2005
Tytuł:
Małe statki -- Kotwiczenie, cumowanie i holowanie -- Punkty mocowania
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące punktów mocowania łańcuchów, przewodów i lin do kotwiczenia, cumowania i holowania małych jednostek pływających o długości kadłuba do 24 m.
Nie określono punktów mocowania do holowania innych jednostek


PN-EN ISO 15085:2005
Tytuł:
Małe statki -- Zapobieganie wypadnięciu człowieka za burtę i umożliwienie powrotu
Abstrakt:
Określono konstrukcję jak i również budowę oraz wymagania wytrzymałości dla urządzeń bezpieczeństwa i planowanych zamierzeń zminimalizowania ryzyka przy wychyleniu za burtę oraz urządzenia ułatwiające powrót na statek.
Podano definicje 18 terminów


PN-EN ISO 15085:2005/A1:2009
Tytuł:
Małe statki -- Zapobieganie wypadnięciu człowieka za burtę i umożliwienie powrotu
(oryg.)
Abstrakt:
Zmieniono tekst Rozdziału 16 Zmieniono tekst Rozdziału 17


PN-EN ISO 15584:2005
Tytuł:
Małe statki -- Wbudowane na stałe silniki benzynowe -- Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące projektowania i instalowania osprzętu paliwowego i elektrycznego w silnikach spalinowych benzynowych mających na celu zminimalizowanie wycieku paliwa oraz ochronę przed zapaleniem otaczających gazów łatwopalnych na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 15652:2006
Tytuł:
Małe statki -- Systemy zdalnego sterowania dla małych łodzi z wbudowanym na stałe strugowodnym układem napędowym
Abstrakt:
Określono minimalny poziom wymagań dotyczących konstrukcji, działania i instalowania systemów zdalnego sterowania dla wszystkich małych łodzi z napędem strugowodnym o masie mniejszej niż 1000 kg, z wyłączeniem skuterow wodnych


PN-EN ISO 16147:2005
Tytuł:
Małe statki -- Wbudowane na stałe silniki o zapłonie samoczynnym -- Osprzęt paliwowy i elektryczny montowany na silniku
Abstrakt:
Określono wymagania dotyczące projektowania i instalowania osprzętu paliwowego i elektrycznego na silnikach spalinowych o zapłonie samoczynnym, wbudowanych na stałe, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wycieku paliwa oraz ochronę przed wybuchem i rozprzestrzenianiem się ognia na małych jednostkach pływających o długości kadłuba do 24 m


PN-EN ISO 21487:2007
Tytuł:
Małe statki -- Zbiorniki benzyny i oleju napędowego zainstalowane na stałe
Abstrakt:
Określono wymagania dla projektowania i testowania zamontowanych na stałe zbiorników benzyny i oleju napędowego przeznaczonych do instalacji paliwowych silników spalania wewnętrznego


PN-EN ISO 21487:2007/AC:2009
Tytuł:
Małe statki -- Zbiorniki benzyny i oleju napędowego zainstalowane na stałe
Abstrakt:
Zmieniono Rozdział 2 i Podrozdział 7.2.4


PN-ISO 13342:2000
Tytuł:
Małe statki -- Pomiar naporu statycznego silników przyczepnych
Abstrakt:
Podano metodę pomiaru i deklarowania naporu naprzód i wstecz silników przyczepnych, wyznaczonego na uwięzi w celu określenia czy wymagane jest zabezpieczenie przed uruchomieniem z włączoną przekładnią, opisane w PN-EN ISO 11547




Strona Główna | Komisja Inspekcyjna | Dyrektywa techniczna | Dokumenty bezpieczeństwa | Przepisy | Druki do pobrania | Ankieta | Linki | Ocena zgodności | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego