Menu główne:
Komisja Inspekcyjna
Techniczna Komisja Inspekcyjna przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:
Przy ocenie wymagań technicznych niezbędnych do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej stosuje się przepisy części I rozdziału 1 załącznika II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "dyrektywą".
Wymagania techniczne w zakresie:
budowy statków określają przepisy części II rozdziału 3 załącznika II do dyrektywy;
prześwitu bezpiecznego, wolnej burty i podziałki zanurzenia określają przepisy części II rozdziału 4 załącznika II do dyrektywy;
właściwości manewrowych statków określają przepisy części II rozdziału 5 załącznika II do dyrektywy ;
urządzeń sterowych statków określają przepisy części II rozdziału 6 załącznika II do dyrektywy;
sterówki statków określają przepisy części II rozdziału 7 załącznika II do dyrektywy;
budowy maszyn określają przepisy części II rozdziału 8 załącznika II do dyrektywy;
emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników wysokoprężnych określają przepisy części II rozdziału 8a załącznika II do dyrektywy;
urządzeń elektrycznych określają przepisy części II rozdziału 9 załącznika II do dyrektywy;
wymagania techniczne dotyczące wyposażenia statku określają przepisy części II rozdziału 10 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy określają przepisy części II rozdziału 11 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące pomieszczeń dla załogi określają przepisy części II rozdziału 12 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące urządzeń grzewczych do gotowania i chłodniczych zasilanych paliwem określają przepisy części II rozdziału 13 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych statku określają przepisy części II rozdziału 14 załącznika II do dyrektywy ;
Wymagania techniczne dotyczące:
statków pasażerskich określają przepisy części II rozdziału 15 i 15a załącznika II do dyrektywy ;
statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone określają przepisy części II rozdziału 16 załącznika II do dyrektywy ;
urządzeń pływających określają przepisy części II rozdziału 17załącznika II do dyrektywy ;
łodzi roboczych określają przepisy części II rozdziału 18 załącznika II do dyrektywy ;
statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4 określają przepisy części II rozdziału 19b załącznika II do dyrektywy ;
statków rekreacyjnych określają przepisy części II rozdziału 21 załącznika II do dyrektywy ;
stateczności kontenerowców określają przepisy części II rozdziału 22 załącznika II do dyrektywy ;
statków dłuższych niż 110 metrów określają przepisy części II rozdziału 22a załącznika II do dyrektywy ;
statków o dużej prędkości określają przepisy części II rozdziału 22b załącznika II do dyrektywy ;
wyposażenia statków dotyczącego załogi określają przepisy części II rozdziału 23 załącznika II do dyrektywy ;
Wymagania techniczne dotyczące:
świateł nawigacyjnych określają przepisy części I i II do dyrektywy;
sprzętu radarowego określają przepisy części III i Vzałącznika IX do dyrektywy;
wskaźników prędkości kątowej określają przepisy części IV i V załącznika IX do dyrektywy;
Zgodnie z zapisem art. 34b ust.1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej ( Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 z późn. zm.)
W celu wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej statek, o którym mowa w art. 30, podlega inspekcji technicznej, przeprowadzanej na wniosek armatora.
Inspekcję techniczną przeprowadza się dla ustalenia, czy statek spełnia wymagania techniczne w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń, wyposażenia,właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.
Armator statku składa do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej statku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznej, dokumentów stosowanych w tych sprawach a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. Nr 108, poz. 702 ) - wniosek można pobrać na naszej stronie internetowej z katalogu "druki do pobrania".
Po dokonaniu czynności inspekcyjnych przez komisję inspekcyjną lub upoważniony podmiot do wykonywania czynności z zakresu inspekcji technicznej statku, na podstawie wyników z przeprowadzonych czynności inspekcyjnych - organ inspekcyjny wydaje zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji statku.
Armator załącza do wniosku uwierzytelnione kopie dokumentów:
Powyższe dokumenty wymagane są w zależności od rodzaju i przeznaczenie statku.
Komisja może wymagać innych dokumentów nie wymienionych powyżej.
Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
Podczas inspekcji armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji inspekcyjnej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.
Po przeprowadzeniu inspekcji technicznej wydaje się zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji technicznej.
Wysokość opłat za poszczególne czynności inspekcyjne statku określa załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. Nr 108, poz. 702 )
Poniżej tabela z wysokościami opłat za czynności inspekcyjne.
TABELA NR 1. OPŁATA ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE
Pkt |
Zakres inspekcji statku |
Wysokość opłaty |
1 |
budowa: |
1200 |
2 |
prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia |
300 |
3 |
właściwości manewrowe |
1200 |
4 |
urządzenia sterowe |
600 |
5 |
sterówka |
400 |
6 |
budowa maszyn |
900 |
7 |
urządzenia elektryczne |
600 |
8 |
spełnianie wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem |
500 |
9 |
wyposażenie |
500 |
10 |
spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy |
300 |
11 |
pomieszczenia dla załogi |
300 |
12 |
urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem |
300 |
13 |
instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych |
300 |
TABELA NR 2. WSKAŹNIKI KORYGUJĄCE OPŁATY ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE
Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.
Pkt |
Rodzaj statku |
Wskaźnik |
Wszystkie statki
|
||
1. |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 |
1,20 |
2. |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 |
1,10 |
3. |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 |
1,00 |
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego
|
||
1. |
barki do 500 t |
0,50 |
2. |
barki powyżej 500 t do 1500 t |
0,75 |
3. |
barki powyżej 1500 t |
1,00 |
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym
|
||
4. |
barki motorowe do 500 t |
0,75 |
5. |
barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t |
1,00 |
6. |
barki motorowe powyżej 1500 t |
1,15 |
7. |
zbiornikowce z napędem do 500 t |
1,20 |
8. |
zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t |
1,25 |
9. |
zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t |
1,30 |
Holowniki pchacze i lodołamacze
|
||
10. |
o łącznej mocy maszyn do 250 kW |
0,75 |
11. |
o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW |
1,00 |
12. |
o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW |
1,25 |
13. |
o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW |
1,50 |
Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego
|
||
14. |
o wyporności do 60 m3 |
0,50 |
15. |
o wyporności powyżej 60 m3 |
0,80 |
15. |
statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem |
0,75 |
17. |
statek do połowu ryb o wyporności powyýej 60 m3 z własnym napędem |
1,00 |
Promy motorowe
|
||
18. |
o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
19. |
o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
20. |
o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
Statki pasażerskie
|
||
21. |
statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
22. |
statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
23. |
statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
24. |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów |
1,25 |
25. |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,50 |
26. |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,60 |