Techniczna Komisja Inspekcyjna w Szczecinie

Szukaj

Idź do treści

Menu główne:


Inspekcja techniczna

Komisja Inspekcyjna

Techniczna Komisja Inspekcyjna przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:

  • budowy statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałości i stateczności;
  • budowy maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;
  • prześwitu bezpiecznego, wolnej burty, w tym minimalnej wolnej burty, oraz znaków i podziałek zanurzenia;
  • właściwości manewrowych;
  • urządzeń sterowych;
  • sterówki;
  • spełniania wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem
  • urządzeń elektrycznych;
  • wyposażenia;
  • spełniania wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy;
  • pomieszczeń dla załogi;
  • urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem;
  • instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych



Przy ocenie wymagań technicznych niezbędnych do wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej stosuje się przepisy części I rozdziału 1 załącznika II do dyrektywy 2006/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej i uchylającej dyrektywę Rady 82/714/EWG (Dz. Urz. UE L 389 z 30.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej "dyrektywą".

Wymagania techniczne w zakresie:

budowy statków określają przepisy części II rozdziału 3 załącznika II do dyrektywy;
prześwitu bezpiecznego, wolnej burty i podziałki zanurzenia określają przepisy części II rozdziału 4 załącznika II do dyrektywy;
właściwości manewrowych statków określają przepisy części II rozdziału 5 załącznika II do dyrektywy ;
urządzeń sterowych statków określają przepisy części II rozdziału 6 załącznika II do dyrektywy;
sterówki statków określają przepisy części II rozdziału 7 załącznika II do dyrektywy;
budowy maszyn określają przepisy części II rozdziału 8 załącznika II do dyrektywy;
emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników wysokoprężnych określają przepisy części II rozdziału 8a załącznika II do dyrektywy;
urządzeń elektrycznych określają przepisy części II rozdziału 9 załącznika II do dyrektywy;
w
ymagania techniczne dotyczące wyposażenia statku określają przepisy części II rozdziału 10 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące bezpieczeństwa w miejscu pracy określają przepisy części II rozdziału 11 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące pomieszczeń dla załogi określają przepisy części II rozdziału 12 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące urządzeń grzewczych do gotowania i chłodniczych zasilanych paliwem określają przepisy części II rozdziału 13 załącznika II do dyrektywy ;
wymagania techniczne dotyczące instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych statku określają przepisy części II rozdziału 14 załącznika II do dyrektywy ;

Wymagania techniczne dotyczące:

statków pasażerskich określają przepisy części II rozdziału 15 i 15a załącznika II do dyrektywy ;
statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone określają przepisy części II rozdziału 16 załącznika II do dyrektywy ;
urządzeń pływających określają przepisy części II rozdziału 17załącznika II do dyrektywy ;
łodzi roboczych określają przepisy części II rozdziału 18 załącznika II do dyrektywy ;
statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4 określają przepisy części II rozdziału 19b załącznika II do dyrektywy ;
statków rekreacyjnych określają przepisy części II rozdziału 21 załącznika II do dyrektywy ;
stateczności kontenerowców określają przepisy części II rozdziału 22 załącznika II do dyrektywy ;
statków dłuższych niż 110 metrów określają przepisy części II rozdziału 22a załącznika II do dyrektywy ;
statków o dużej prędkości określają przepisy części II rozdziału 22b załącznika II do dyrektywy ;
wyposażenia statków dotyczącego załogi określają przepisy części II rozdziału 23 załącznika II do dyrektywy ;

Wymagania techniczne dotyczące:

świateł
nawigacyjnych określają przepisy części I i II do dyrektywy;
sprzętu radarowego określają przepisy części III i Vzałącznika IX do dyrektywy;
wskaźników prędkości kątowej określają przepisy części IV i V załącznika IX do dyrektywy;


Zgodnie z zapisem art. 34b ust.1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej ( Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 857 z późn. zm.)
W celu wydania wspólnotowego świadectwa zdolności żeglugowej statek, o którym mowa w art. 30, podlega inspekcji technicznej, przeprowadzanej na wniosek armatora.
Inspekcj
ę techniczną przeprowadza się dla ustalenia, czy statek spełnia wymagania techniczne w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń, wyposażenia,właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.

Armator statku składa do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej statku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznej, dokumentów stosowanych w tych sprawach a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. Nr 108, poz. 702 ) - wniosek można pobrać na naszej stronie internetowej z katalogu
"druki do pobrania".

Po dokonaniu czynności inspekcyjnych przez komisję inspekcyjną lub upoważniony podmiot do wykonywania czynności z zakresu inspekcji technicznej statku, na podstawie wyników z przeprowadzonych czynności inspekcyjnych - organ inspekcyjny wydaje zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji statku.

Armator załącza do wniosku uwierzytelnione kopie dokumentów:

  • dokument rejestracyjny statku;
  • świadectwo pomiarowe;
  • poprzedni dokument bezpieczeństwa (świadectwo zdolności żeglugowej, atest reński, wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej itp.)
  • zaświadczenie o nadaniu numeru ENI lub oświadczenie, że statek nigdy nie miał nadanego numeru ENI;
  • świadectwo klasy;
  • informacja o stateczności;
  • opis urządzenia sterowego;
  • planów i danych dotyczących napędów maszyny sterowej oraz sterowania;
  • danych maszyny sterowej;
  • schematu instalacji elektrycznej;
  • opisu regulatora prędkości obrotu;
  • instrukcji obsługi i utrzymania urządzenia sterowego;
  • orientacyjne schematy dotyczące kompletnej instalacji elektrycznej;
  • schematy głównej i awaryjnej tablicy rozdzielczej oraz rozdzielni z najistotniejszymi danymi technicznymi, takimi jak natężenie prądu znamionowego urządzeń zabezpieczających, przyrządy rozdzielcze;
  • dane dotyczące mocy eksploatowanych urządzeń elektrycznych;
  • rodzaje kabli z podaniem ich przekrojów;
  • bilans mocy;
  • megaatest;
  • zaswiadczenie z kontroli gaśnic;
  • zaswiadczenie z kontroli stałych systemów przeciwpożarowych;
  • zaświadczenie z kontroli urządzeń dzwigowych;
  • zaświadczenie o badaniu zbiorników ciśnieniowych;
  • protokół odbiorczy instalacji gazu płynnego i instalacji gazowego sytemu alarmowego;
  • instrukcja bezpieczeństwa statku;
  • świadectwo instalacji i działania sprzętu radarowego i wskaźnika zwrotu;
  • dokument homologacji typu silnika;
  • instrukcje producenta silnika dotyczące monitorowania części i parametrów silnika istotnych w zakresie emisji spalin
  • protokół parametrów silnika;


Powyższe dokumenty wymagane są w zależności od rodzaju i przeznaczenie statku.
Komisja może wymagać innych dokumentów nie wymienionych powyżej.

Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
Podczas inspekcji armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji inspekcyjnej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.

Po przeprowadzeniu inspekcji technicznej wydaje się zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji technicznej.





Wysokość opłat za poszczególne czynności inspekcyjne statku określa załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 maja 2010 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. Nr 108, poz. 702 )
Poniżej tabela z wysokościami opłat za czynności inspekcyjne.



TABELA NR 1. OPŁATA ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE

Pkt

Zakres inspekcji statku

Wysokość opłaty
w polskich złotych

1

budowa:
a) statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałość i stateczność,
b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;

1200

2

prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia

300

3

właściwości manewrowe

1200

4

urządzenia sterowe

600

5

sterówka

400

6

budowa maszyn

900

7

urządzenia elektryczne

600

8

spełnianie wymagań bezpieczeństwa dotyczących ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem

500

9

wyposażenie

500

10

spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy

300

11

pomieszczenia dla załogi

300

12

urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem

300

13

instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych

300

TABELA NR 2. WSKAŹNIKI KORYGUJĄCE OPŁATY ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE

Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.

Pkt

Rodzaj statku

Wskaźnik
korygujący

Wszystkie statki

1.

dopuszczone do żeglugi w rejonie 1

1,20

2.

dopuszczone do żeglugi w rejonie 2

1,10

3.

dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4

1,00

Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego

1.

barki do 500 t

0,50

2.

barki powyżej 500 t do 1500 t

0,75

3.

barki powyżej 1500 t

1,00

Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym

4.

barki motorowe do 500 t

0,75

5.

barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t

1,00

6.

barki motorowe powyżej 1500 t

1,15

7.

zbiornikowce z napędem do 500 t

1,20

8.

zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t

1,25

9.

zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t

1,30

Holowniki pchacze i lodołamacze

10.

o łącznej mocy maszyn do 250 kW

0,75

11.

o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW

1,00

12.

o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW

1,25

13.

o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW

1,50

Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego

14.

o wyporności do 60 m3

0,50

15.

o wyporności powyżej 60 m3

0,80

15.

statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem

0,75

17.

statek do połowu ryb o wyporności powyýej 60 m3 z własnym napędem

1,00

Promy motorowe

18.

o nośności do 75 pasażerów

1,00

19.

o nośności od 76 do 400 pasażerów

1,25

20.

o nośności powyżej 400 pasażerów

1,50

Statki pasażerskie

21.

statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów

1,00

22.

statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów

1,25

23.

statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów

1,50

24.

statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów

1,25

25.

statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów

1,50

26.

statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów

1,60

KALKULATOR OPŁAT

KALKULATOR OPŁAT

Strona Główna | Komisja Inspekcyjna | Dyrektywa techniczna | Dokumenty bezpieczeństwa | Przepisy | Druki do pobrania | Ankieta | Linki | Ocena zgodności | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego