Opłaty administracyjne
Uprzejmie informujemy, że za rozpatrzenie sprawy indywidualnej przez organ administracji publicznej
pobierana jest opłata administracyjna, wymagana na podstawie ustawy.
Opłatę administracyjną należy wpłacić na rachunek bankowy NBP nr 62 1010 1599 0526 8922 3100 0000
Właściciel rachunku: Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie, pl. Stefana Batorego 4, 70-207 Szczecin
Nazwa opłaty administracyjnej + Nazwisko/ Nazwa statku
TABELA 1
USTAWA O ŻEGLUDZE ŚRÓDLĄDOWEJ
Na podstawie art. 70 w związku z art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1568 z późn. zm.) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej pobierają opłaty administracyjne za poszczególne rodzaje spraw, które zostały określone w załączniku do tejże ustawy.
TABELA 2
USTAWA O PRZEWOZIE TOWARÓW NIEBEZPIECZNYCH
Na podstawie 33 i 34 w związku art. 38 oraz art. 62 w związku z art.63 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 154, ze zm.) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej pobierają opłaty administracyjne za rozpatrzenie spraw określonych w § 14 i 17 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 września 2012 r. w sprawie egzaminów dla ekspertów do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych statkami żeglugi śródlądowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1045, ze zm.) oraz spraw uregulowanych w § 11 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 14 sierpnia 2012 r. w sprawie świadectwa dopuszczenia statku ADN (Dz. U. z 2012 r. poz. 974).
L.p. |
Przedmiot opłaty |
Wysokość opłaty |
I |
Świadectwo eksperta ADN |
|
1 |
Egzamin kończący kurs na eksperta ADN, na eksperta ADN do spraw przewozu gazów i na eksperta ADN do spraw przewozu chemikaliów (opłata za każdy z egzaminów) |
100 zł |
2 |
Wtórnik świadectwa eksperta ADN |
30 zł |
II |
Dopuszczenie statku ADN |
|
1 |
Wydanie lub przedłużenie terminu ważności świadectwa dopuszczenia statku ADN |
200 zł |
2 |
Wydanie tymczasowego świadectwa dopuszczenia statku ADN |
100 zł |
3 |
Wydanie wtórnika świadectwa dopuszczenia statku ADN lub tymczasowego świadectwa |
20 zł |
TABELA 3
USTAWA O WYKONYWANIU PRAC PODWODNYCH
Na podstawie art.6 i 8 ustawy z dnia 17 października 2003 r. o wykonywaniu prac podwodnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 397) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej pobierają opłaty administracyjne za poszczególne rodzaje spraw, które zostały określone w załączniku do ustawy.
L.p. |
Przedmiot opłaty |
Wysokość opłaty |
1 |
Wydanie zezwolenia na wykonywanie prac podwodnych na śródlądowych drogach wodnych |
200 j.t.* |
2 |
Wydanie dziennika prac podwodnych |
10 j.t.* |
3 |
Wydanie duplikatu dziennika prac podwodnych |
15 j.t.* |
*Jednostka taryfowa (j.t.) oznacza, że jej wartość złotowa stanowi równowartość 0,2 SDR - Specjalnych Praw Ciągnienia (jednostki rozrachunkowej Międzynarodowego Funduszu Walutowego) liczona według średniego kursu walutowego z poprzedniego tygodnia, podanego w tabelach kursowych Narodowego Banku Polskiego, zgodnie z art. 17 ust. 4 pkt 2 i art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2019 r. poz. 1810).
TABELA 4
USTAWA O ZASADACH UZNAWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH
NABYTYCH W PAŃSTWACH CZŁONKOWSKICH UNII EUROPEJSKIEJ
Na podstawie art.9 ust. 2 i art. 14 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. z 2020 r. poz.220), w związku z rozporządzeniem Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 stycznia 2017 r. w sprawie upoważnienia organów do uznawania kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych należących do działów gospodarka morska i żegluga śródlądowa (Dz. U. z 2017 r. poz.234) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej pobierają następujące opłaty administracyjne.
L.p. |
Przedmiot opłaty |
Wysokość opłaty |
1 |
Właściwy organ, na wniosek osoby, która uzyskała w Rzeczypospolitej Polskiej prawo wykonywania zawodu regulowanego, wydaje zaświadczenie potwierdzające posiadanie przez tę osobę kwalifikacji zawodowych, w celu uznania tych kwalifikacji w państwie członkowskim. |
78 zł * |
2 |
Przeprowadzenie postępowania i wydanie decyzji w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego albo do podejmowania lub wykonywania działalności regulowanej, zwanej dalej "decyzją w sprawie uznania kwalifikacji", |
910 zł ** |
* Opłata w wysokości 3% minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564), obowiązującego w roku wydania zaświadczenia. Od dnia 1 stycznia 2020 r. minimalne wynagrodzenie za pracę w wysokości 2600 zł, godnie z postanowieniem § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1778).
** Opłata w wysokości 35% minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalona wg zasad jak wyżej.
TABELA 5
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ Z DNIA 24 KWIETNIA 2019 R. W SPRAWIE SPOSOBU I ZAKRESU PRZEPROWADZANIA INSPEKCJI TECHNICZNYCH, DOKUMENTÓW STOSOWANYCH W TYCH SPRAWACH, A TAKŻE OPŁAT ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE I SPOSOBU ICH UISZCZANIA
Na podstawie załącznika nr 3 rozporządzenie ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz.U. 2019 poz. 842) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej pobierają następujące opłaty administracyjne.
TABELA NR 1. OPŁATA ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE
Pkt |
Zakres inspekcji statku |
Wysokość opłaty w PLN |
1 |
budowa: a) statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałość i stateczność, b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa; |
1200 |
2 |
prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia |
300 |
3 |
właściwości manewrowe |
900 |
4 |
urządzenia sterowe |
600 |
5 |
sterówka |
400 |
6 |
budowa maszyn |
900 |
7 |
emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych |
500 |
8 |
urządzenia i instalacje elektryczne |
600 |
9 |
wyposażenie |
500 |
10 |
spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy |
300 |
11 |
pomieszczenia dla załogi |
300 |
12 |
urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem |
300 |
13 |
instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych |
300 |
14 |
pokładowe oczyszczalnie ścieków |
300 |
15 |
radarowy sprzęt nawigacyjny i wskaźniki skrętu |
300 |
16 |
sprzęt Automatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego |
300 |
17 |
tachografy |
300 |
TABELA NR 2. WSKAŹNIKI KORYGUJĄCE OPŁATY ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE
Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.
Pkt |
Rodzaj statku |
Wskaźnik korygujący |
Wszystkie statki |
||
dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 |
1,20 |
|
dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 |
1,10 |
|
dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 |
1,00 |
|
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego |
||
barki do 500 t |
0,50 |
|
barki powyżej 500 t do 1500 t |
0,75 |
|
barki powyżej 1500 t |
1,00 |
|
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym |
||
barki motorowe do 500 t |
0,75 |
|
barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t |
1,00 |
|
barki motorowe powyżej 1500 t |
1,15 |
|
zbiornikowce z napędem do 500 t |
1,20 |
|
zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t |
1,25 |
|
zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t |
1,30 |
|
Holowniki pchacze i lodołamacze |
||
o łącznej mocy maszyn do 250 kW |
0,75 |
|
o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW |
1,00 |
|
o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW |
1,25 |
|
o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW |
1,50 |
|
Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego |
||
o wyporności do 60 m3 |
0,50 |
|
o wyporności powyżej 60 m3 |
0,80 |
|
statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem |
0,75 |
|
statek do połowu ryb o wyporności powyżej 60 m3 z własnym napędem |
1,00 |
|
Promy motorowe |
||
o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
|
o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
|
o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
|
Statki pasażerskie |
||
statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
|
statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
|
statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
|
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów |
1,25 |
|
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,50 |
|
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,60 |
TABELA 6
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY Z DNIA 22 CZERWCA 2010 R. W SPRAWIE POMIARÓW STATKÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
Na podstawie załącznika nr 5 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 czerwca 2010 r. w sprawie pomiarów statków żeglugi śródlądowej Dz.U. 2010 nr 115 poz. 772 ) dyrektorzy urzędów żeglugi śródlądowej pobierają następujące opłaty administracyjne.
OPŁATY ZA CZYNNOŚCI ZWIĄZANE Z POMIAREM STATKU
Pkt |
Rodzaj statku |
Opłata (zł) |
Statki towarowe bez napędu |
||
do 500 t |
300 |
|
od 500 t do 1500 t |
450 |
|
od 1500 t |
700 |
|
barki motorowe |
jak za barki bez napędu + 150 |
|
zbiornikowce |
odpowiednio jak za statki towarowe bez napędu lub barki motorowe +100 |
|
Holowniki, pchacze i lodołamacze |
||
do 500 kW |
400 |
|
od 500 kW do 1500 kW |
750 |
|
powyżej 1500 kW |
950 |
|
Małe statki o napędzie mechanicznym i żaglowe, także łodzie bez silników w zależności od wyporności |
||
do 60 m3 |
400 |
|
powyżej 60 m3 |
750 |
|
Urządzenia pływające (LxBxT) |
||
bez maszyn |
300+ 0,50 za każdy 1 m3 |
|
z maszynami |
jak urządzenia pływające bez maszyn + 150 |
|
statki do połowu ryb z napędem (LxBxT) |
450 +0,50 za każdy 1m3 |
|
Promy motorowe |
||
do 75 osób |
400 + 5 za każdą tonę nośności |
|
od 75 do 400 osób |
600 + 5 za każdą tonę nośności |
|
Statki pasażerskie |
||
do 75 osób |
400 |
|
od 75 do 400 osób |
600 |
|
powyżej 400 osób |
750 |
|
Statki kabinowe (hotelowce) |
||
do 75 osób |
750 |
|
powyżej 75 osób |
950 |
|
Czynność pomiaru statku |
Opłata |
|
Dokonywanie pomiarów statków i określanie ich nośności lub wyporności - obliczenia |
1/5 - 2/5 opłat z pkt 1-20 |
|
Sprawdzenie środków ratunkowych i wyposażenia dla dopuszczalnej liczby pasażerów |
1/5 - 2/5 opłat z pkt 16-20 |
|
Sprawdzenie prawidłowego umieszczenia znaków wolnej burty |
35 zł za każdą burtę |
|
Sprawdzenie rozmieszczenia znaków i symboli pomiarowych, w tym naniesienie cech lub tabliczki komisji inspekcyjnej |
25 zł za każdy znak lub cyfrę |
|
Sprawdzenie podziałek zanurzenia oraz sposobów ich rozmieszczenia |
25 zł za każdą parę |
|
Czas trwania czynności pomiaru statku |
Opłata za każdą rozpoczętą godzinę i za każdego eksperta komisji inspekcyjnej (zł) |
|
I |
Przegląd, inspekcja, kontrola, próby, pomiary, obliczenia, sporządzanie raportów |
80 zł |