Tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej
Informacje ogólne
W przypadku zaistnienia okoliczności uniemożliwiających wydanie unijnego świadectwa zdolności żeglugowej dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej może wydać tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej dla statków, które podlegają wydaniu unijnego swiadectwa zdolności żeglugowej, jeżeli w wyniku inspekcji zostanie stwierdzone, że statek posiada zdolność żeglugową.
Tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się na czas oznaczony w zależności od rodzaju i przeznaczenia statku, nie dłuższy jednak niż 6 miesięcy.
Statki podlegające wydaniu tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej
- Tymczasowe unijne świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się:
- statkom, które za zgodą właściwego organu muszą odbyć podróż do określonego miejsca w celu uzyskania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej;
- statkom, których unijne świadectwo zdolności żeglugowej zostało przedłożone właściwemu organowi w celu dokonania w nim zmian wynikających ze zmiany nazwy lub właściciela, wszelkich ponownych pomiarów, a także ze zmiany rejestracji lub portu macierzystego;
- statkom, których armator złożył wniosek i oczekuje na wystawienie duplikatu unijnego świadectwa zdolności żeglugowej;
- statkom, którym właściwy organ odmówił wydania, przedłużenia lub cofnął unijne świadectwo zdolności żeglugowej, a jego armator odwołał się od jednej z tych decyzji;
- statkom, których unijne świadectwo zdolności żeglugowej jest w trakcie opracowania po pozytywnie zakończonej inspekcji technicznej;
- statkom, w przypadku gdy nie są spełnione wszystkie warunki wymagane dla wydania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej;
- statkom, których stan na skutek uszkodzenia nie jest zgodny z unijnym świadectwem zdolności żeglugowej;
- scalonym materiałom pływającym i obiektom pływającym, w przypadku konieczności przeprowadzenia przewozu specjalnego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 46 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
- statkom, w których przyjęto określone rozwiązania w zakresie ich budowy albo zamontowano lub wykorzystano materiały, urządzenia lub wyposażenie niespełniające wymagań określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 34b ust. 3 ustawy, do czasu uznania ich za równoważne przez właściwe organy Unii Europejskiej
Dane jakie powinien zawierać wniosek o wydanie tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej
Wniosek o wydanie tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej składany do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej powinien zawierać następujące dane:
- nazwę statku;
- rodzaj statku;
- nazwę i adres armatora;
- miejsce rejestracji i numer dokumentu rejestracyjnego statku;
- port macierzysty statku;
- jednolity europejski numer identyfikacyjny statku, jeżeli został nadany;
- informację o posiadaniu instalacji gazu płynnego.
We wniosku wskazuje się również przyczynę wydania tymczasowego unijnego świadectwa zdolności żeglugowej.