Świadectwo zdolności żeglugowej

 

Informacje ogólne

Świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się dla statku przeznaczonego do przewozu ładunków o nośności nie mniejszej niż 15 t, używanego do przewozu ponad 12 pasażerów, oraz holowników lub pchaczy - innych niż:

Dla statku innego niż wymieniony powyżej wydaje się uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej.
Nie stosuje się do statku używanego wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji bez napędu mechanicznego lub o napędzie mechanicznym o mocy silników mniejszej niż 75 kW.

W celu wydania świadectwa zdolności żeglugowej albo uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej statek podlega, na wniosek armatora, przeglądowi technicznemu przeprowadzanemu przez upoważniony w tym celu podmiot.

Przeglądowi technicznemu nie podlega statek używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji bez napędu mechanicznego lub o napędzie mechanicznym o mocy silników mniejszej niż 75 kW.

Podmiot przeprowadzający przegląd techniczny statku wydaje dokument z przeglądu technicznego, w którym stwierdza, czy statek spełnia wymagania bezpieczeństwa w zakresie budowy statku, jego stałych urządzeń, wyposażenia, właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.

Świadectwo zdolności żeglugowej i uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się na podstawie pozytywnych wyników przeglądu technicznego.

W przypadku gdy świadectwo zdolności żeglugowej albo uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej zostało utracone lub uległo zniszczeniu, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej, który wydał to świadectwo, wydaje jego duplikat, na wniosek armatora.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach statek nieposiadający świadectwa zdolności żeglugowej albo uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej może być dopuszczony do jednorazowej podróży niezwiązanej z eksploatacją na podstawie jednorazowego zezwolenia wydanego przez dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej właściwego dla miejsca rozpoczęcia podróży.
W zezwoleniu określa się drogę wodną, warunki uprawiania żeglugi i termin ważności zezwolenia.

 

Wniosek o wydanie świadectwa zdolności żeglugowej

 

Do wniosku o wydanie świadectwa zdolności żeglugowej należy załączyć:

W przypadku statku nowo zbudowanego, przebudowanego lub wpisanego do rejestru po raz pierwszy, z wyłączeniem statku używanego do uprawiania sportu lub rekreacji, dodatkowo:

Podstawę do wydania świadectwa zdolności żeglugowej stanowią kopie dokumentów wyżej wymienionych lub wyciągi z tych dokumentów oraz dodatkowo, dla statków do przewozu osób, statków o napędzie mechanicznym do przewozu rzeczy, a także pchania lub holowania, pozytywny wynik ich inspekcji przeprowadzonej przez organ wydający to świadectwo.

 

Termin ważności świadectwa zdolności żeglugowej

Świadectwo zdolności żeglugowej i uproszczone świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się na czas oznaczony w zależności od rodzaju statku, nie dłuższy jednak niż:

 

Podmioty upoważnione do wykonywania przeglądów technicznych

 

1. Polski Rejestr Statków – Szczecin, ul. Św. Ducha 5/3 U, tel. 91-81-09-280;

2. Polski związek motorowodny i narciarstwa wodnego ( statki przeznaczone wyłącznie do
    uprawiania sportu i rekreacji – powyżej 75 kW):

Pikuła Sławomir – Koszalin, tel.: 604-822-843,
Bernatowicz Andrzej – Szczecin, tel.: 601-744-617,
Spieszny Jacek – Szczecin, tel.: 601-651-209,
Mackiewicz Henryk – Racula k/Zielonej Góry, tel.: 601-572-882,
Zadrąg Wojciech – Szczecin;

3. Ceskoslovensky Lloyd, – 70-880 Szczecin, ul. Bałtycka 22n tel. 48-666-200-606,
tel./fax: 91-46-32-221, Dariusz Nowak;

4. Zdzisław Moryń – tel. 513-927-564;

5. Kazimierz Szklarz – tel. 606-730-719.