Inspekcja techniczna
Zakres inspekcji technicznej
Techniczna Komisja Inspekcyjna przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:
- budowy statku i jego kadłuba, w szczególności jego wytrzymałości i stateczności;
- budowy maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;
- prześwitu bezpiecznego, wolnej burty, w tym minimalnej wolnej burty, oraz znaków i podziałek zanurzenia;
- właściwości manewrowych;
- urządzeń sterowych;
- sterówki;
- budowy maszyn;
- emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych;
- urządzeń i instalacji elektrycznych;
- wyposażenia;
- bezpieczeństwa w miejscu pracy;
- pomieszczeń dla załogi;
- urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem;
- instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych
- pokładowych oczyszczalni ścieków
Przy przeprowadzeniu inspekcji technicznej stosuje się minimalne wymagania techniczne mające zastosowanie do statków pływających po śródlądowych drogach wodnych rejonów 1, 2, 3 i 4, określone w załączniku II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającej dyrektywę 2009/100/WE i uchylającej 2006/87/WE (Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 118 oraz Dz. Urz. UE L 174 z 10.07.2018, str 15), zwanej dalej "dyrektywą".
Inspekcję techniczną przeprowadza się z uwzględnieniem instrukcji dotyczących stosowania norm technicznych oraz przepisów przejściowych, zawartych w załączniku II do dyrektywy w sposób określony w załączniku II dyrektywy, w części II, w rozdziale:
- 3 - w zakresie budowy statku ;
- 4 - w zakresie prześwitu bezpiecznego, wolnej burty i podziałek zanurzenia ;
- 5 - w zakresie właściwości manewrowych ;
- 6 - w zakresie urządzeń sterowych ;
- 7 - w zakresie sterówki ;
- 8 - w zakresie budowy maszyn ;
- 9 - w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych ;
- 10 - w zakresie urządzeń i instalacji elektrycznych ;
- 13 - w zakresie wyposażenia ;
- 14 - w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy ;
- 15 - w zakresie pomieszczeń dla załogi ;
- 16 - w zakresie urządzeń grzewczych do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem ;
- 17 - w zakresie instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych ;
- 18 - w zakresie pokładowych oczyszczalni ścieków.
Inspekcja techniczna obejmuje również sprawdzenie spełnienia przez urządzenia używane na pokładzie statku, w szczególności przez radarowy sprzęt nawigacyjny, wskażniki skrętu, sprzęt Automatycznego Systemu Identyfikacji statków (AIS) śródlądowego, tachografy, dodatkowych wymagań dotyczących konkretnych urządzeń, októrych mowa w części II załącznika II dyrektywy, o ile statek posiada takie urządzenia.
Inspekcję techniczną przeprowadza się ponadto dla:
- statków pasażerskich w sposób określony w części III rozdziału 19 i 20 załącznika II do dyrektywy ;
- statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone w sposób określony w rozdziale 21 części III załącznika II do dyrektywy ;
- urządzeń pływających w sposób określony w rozdziale 22 części III załącznika II do dyrektywy ;
- łodzi roboczych w sposób określony w rozdziale 23 części III załącznika II do dyrektywy ;
- tradycyjnych jednostek pływających w sposób określony w rozdziale 24 cześci III załącznika II do dyrektywy ;
- statków morskich w sposób określony w rozdziale 25 części III załącznika II do dyrektywy
- statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4określają przepisy części II rozdziału 19b załącznika II do dyrektywy ;
- statków rekreacyjnych w sposób określony w rozdziale 26 części III załącznika II do dyrektywy ;
- kontenerowców w sposób określony w rozdziale 27 części III załącznika II do dyrektywy ;
- statków dłuższych niż 110 metrów w sposób określony w rozdziale 28 części III załącznika II do dyrektywy ;
- statków o dużej prędkości w sposób określony w rozdziale 29 części III załącznika II do dyrektywy ;
- statków wyposażonych w urządzenia napędowe lub mechanizmy pomocnicze napędzane paliwami o temperaturze zapłonu równej lub niższej niż 55 st. C w sposób określony w roszdziale 30 części III załącznika II do dyrektywy ;
- statków pływających przy minimalnej liczbie członków załogi w sposób określony w rozdziale 31 części III załącznika II do dyrektywy
Zachowania armatora
Zgodnie z zapisem art. 34b ust.1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej ( Dz. U. z 2017 r. poz. 2128 z późn. zm.)
W celu wydania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej statek,o którym mowa w art. 30, podlega inspekcji technicznej, przeprowadzanej na wniosek armatora.
Inspekcję techniczną przeprowadza się dla ustalenia, czy statek spełnia wymagania techniczne w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń, wyposażenia,właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.
Armator statku składa do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej statku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2019 r., poz. 842 ) - wniosek można pobrać na naszej stronie internetowej z katalogu "wnioski do pobrania".
Po dokonaniu czynności inspekcyjnych przez komisję inspekcyjną lub upoważniony podmiot do wykonywania czynności z zakresu inspekcji technicznej statku, na podstawie wyników z przeprowadzonych czynności inspekcyjnych - organ inspekcyjny wydaje zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji statku.
Armator udostępnia do wglądu następujące dokumenty:
- dokument rejestracyjny statku;
- świadectwo pomiarowe;
- poprzedni dokument bezpieczeństwa (świadectwo zdolności żeglugowej, atest reński, wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej itp.)
- zaświadczenie o nadaniu numeru ENI lub oświadczenie, że statek nigdy nie miał nadanego numeru ENI;
- świadectwo klasy;
- informacja o stateczności;
- opis urządzenia sterowego;
- planów i danych dotyczących napędów maszyny sterowej oraz sterowania;
- danych maszyny sterowej;
- schematu instalacji elektrycznej;
- opisu regulatora prędkości obrotu;
- instrukcji obsługi i utrzymania urządzenia sterowego;
- orientacyjne schematy dotyczące kompletnej instalacji elektrycznej;
- schematy głównej i awaryjnej tablicy rozdzielczej oraz rozdzielniz najistotniejszymi danymi technicznymi, takimi jak natężenie prąduznamionowego urządzeń zabezpieczających, przyrządy rozdzielcze;
- dane dotyczące mocy eksploatowanych urządzeń elektrycznych;
- rodzaje kabli z podaniem ich przekrojów;
- bilans mocy;
- megaatest;
- zaswiadczenie z kontroli gaśnic;
- zaswiadczenie z kontroli stałych systemów przeciwpożarowych;
- zaświadczenie z kontroli urządzeń dzwigowych;
- zaświadczenie o badaniu zbiorników ciśnieniowych;
- protokół odbiorczy instalacji gazu płynnego i instalacji gazowego sytemu alarmowego;
- instrukcja bezpieczeństwa statku;
- świadectwo instalacji i działania sprzętu radarowego i wskaźnika zwrotu;
- dokument homologacji typu silnika;
- instrukcje producenta silnika dotyczące monitorowania częścii parametrów silnika istotnych w zakresie emisji spalin
- protokół parametrów silnika;
Powyższe dokumenty wymagane są w zależności od rodzaju i przeznaczenie statku.
Komisja może wymagać innych dokumentów nie wymienionych powyżej.
Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
Podczas inspekcji armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji inspekcyjnej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.
Po przeprowadzeniu inspekcji technicznej wydaje się zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji technicznej.
Opłaty za czynności inspekcyjne
Wysokość opłat za poszczególne czynności inspekcyjne statku określa załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2019r., poz. 842)
Poniżej tabela z wysokościami opłat za czynności inspekcyjne.
TABELA NR 1. OPŁATA ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE
Pkt |
Zakres inspekcji statku |
Wysokość opłaty |
1 |
budowa: |
1200 |
2 |
prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia |
300 |
3 |
właściwości manewrowe |
900 |
4 |
urządzenia sterowe |
600 |
5 |
sterówka |
400 |
6 |
budowa maszyn |
900 |
7 |
emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych |
500 |
8 |
urządzenia i instalacje elektryczne |
600 |
9 |
wyposażenie |
500 |
10 |
spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy |
300 |
11 |
pomieszczenia dla załogi |
300 |
12 |
urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem |
300 |
13 |
instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych |
300 |
14 |
pokładowe oczyszczalnie ścieków |
300 |
15 |
radarowy sprzęt nawigacyjny i wskaźniki skrętu |
300 |
16 |
sprzęt Aytomatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego |
300 |
17 |
tachografy |
300 |
TABELA NR 2. WSKAŹNIKI KORYGUJĄCE OPŁATY ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE
Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.
Pkt |
Rodzaj statku |
Wskaźnik |
Wszystkie statki |
||
1. |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 1 |
1,20 |
2. |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 2 |
1,10 |
3. |
dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4 |
1,00 |
Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego |
||
1. |
barki do 500 t |
0,50 |
2. |
barki powyżej 500 t do 1500 t |
0,75 |
3. |
barki powyżej 1500 t |
1,00 |
Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym |
||
4. |
barki motorowe do 500 t |
0,75 |
5. |
barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t |
1,00 |
6. |
barki motorowe powyżej 1500 t |
1,15 |
7. |
zbiornikowce z napędem do 500 t |
1,20 |
8. |
zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t |
1,25 |
9. |
zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t |
1,30 |
Holowniki pchacze i lodołamacze |
||
10. |
o łącznej mocy maszyn do 250 kW |
0,75 |
11. |
o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW |
1,00 |
12. |
o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW |
1,25 |
13. |
o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW |
1,50 |
Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego |
||
14. |
o wyporności do 60 m3 |
0,50 |
15. |
o wyporności powyżej 60 m3 |
0,80 |
15. |
statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem |
0,75 |
17. |
statek do połowu ryb o wyporności powyýej 60 m3 z własnym napędem |
1,00 |
Promy motorowe |
||
18. |
o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
19. |
o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
20. |
o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
Statki pasażerskie |
||
21. |
statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów |
1,00 |
22. |
statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,25 |
23. |
statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,50 |
24. |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów |
1,25 |
25. |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów |
1,50 |
26. |
statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów |
1,60 |