A A A _Drukuj

Inspekcja techniczna

Zakres inspekcji technicznej

Techniczna Komisja Inspekcyjna przeprowadza inspekcję techniczną statku w zakresie:

  • budowy statku i jego kadłuba, w szczególności jego wytrzymałości i stateczności;
  • budowy maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;
  • prześwitu bezpiecznego, wolnej burty, w tym minimalnej wolnej burty, oraz znaków i podziałek zanurzenia;
  • właściwości manewrowych;
  • urządzeń sterowych;
  • sterówki;
  • budowy maszyn;
  • emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych;
  • urządzeń i instalacji elektrycznych;
  • wyposażenia;
  • bezpieczeństwa w miejscu pracy;
  • pomieszczeń dla załogi;
  • urządzeń grzewczych, do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem;
  • instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych
  • pokładowych oczyszczalni ścieków

Przy przeprowadzeniu inspekcji technicznej stosuje się minimalne wymagania techniczne mające zastosowanie do statków pływających po śródlądowych drogach wodnych rejonów 1, 2, 3 i 4, określone w załączniku II dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 z dnia 14 września 2016 r. ustanawiającej wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, zmieniającej dyrektywę 2009/100/WE i uchylającej 2006/87/WE (Dz. Urz. UE L 252 z 16.09.2016, str. 118 oraz Dz. Urz. UE L 174 z 10.07.2018, str 15), zwanej dalej "dyrektywą".

Inspekcję techniczną przeprowadza się z uwzględnieniem instrukcji dotyczących stosowania norm technicznych oraz przepisów przejściowych, zawartych w załączniku II do dyrektywy w sposób określony w załączniku II dyrektywy, w części II, w rozdziale:      

  • 3 - w zakresie budowy statku ;
  • 4 - w zakresie prześwitu bezpiecznego, wolnej burty i podziałek zanurzenia ;
  • 5 - w zakresie właściwości manewrowych  ;
  • 6 -  w zakresie urządzeń sterowych ;
  • 7 -  w zakresie sterówki  ;
  • 8 - w zakresie budowy maszyn ;
  • 9 - w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych ;
  • 10 - w zakresie urządzeń i instalacji elektrycznych ;
  • 13 - w zakresie wyposażenia ;
  • 14 - w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy ;
  • 15 - w zakresie pomieszczeń dla załogi ;
  • 16 - w zakresie urządzeń grzewczych do gotowania i chłodzenia zasilanych paliwem ;
  • 17 - w zakresie instalacji gazu płynnego dla celów gospodarczych ;
  • 18 - w zakresie pokładowych oczyszczalni ścieków.

Inspekcja techniczna obejmuje również sprawdzenie spełnienia przez urządzenia używane na pokładzie statku, w szczególności przez radarowy sprzęt nawigacyjny, wskażniki skrętu, sprzęt Automatycznego Systemu Identyfikacji statków (AIS) śródlądowego, tachografy, dodatkowych wymagań dotyczących konkretnych urządzeń, októrych mowa w części II załącznika II dyrektywy, o ile statek posiada takie urządzenia.

 

Inspekcję techniczną przeprowadza się ponadto dla:

  • statków pasażerskich w sposób określony w części III rozdziału 19 i 20 załącznika II do dyrektywy ;
  • statków przeznaczonych do łączenia w zestawy pchane, holowane lub sprzężone w sposób określony w rozdziale 21 części III załącznika II do dyrektywy ;
  • urządzeń pływających w sposób określony w rozdziale 22 części III załącznika II do dyrektywy ;
  • łodzi roboczych w sposób określony w rozdziale 23 części III  załącznika II do dyrektywy ;
  • tradycyjnych jednostek pływających w sposób określony w rozdziale 24 cześci III załącznika II do dyrektywy ;
  • statków morskich w sposób określony w rozdziale 25 części III załącznika II do dyrektywy
  • statków pływających po drogach wodnych w rejonie 4określają przepisy części II rozdziału 19b załącznika II do dyrektywy ;
  • statków rekreacyjnych w sposób określony w rozdziale 26 części III załącznika II do dyrektywy ;
  • kontenerowców w sposób określony w rozdziale 27 części III załącznika II do dyrektywy ;
  • statków dłuższych niż 110 metrów  w sposób określony w rozdziale 28 części III załącznika II do dyrektywy ;
  • statków o dużej prędkości w sposób określony w rozdziale 29 części III załącznika II do dyrektywy ;
  • statków wyposażonych w urządzenia napędowe lub mechanizmy pomocnicze napędzane paliwami o temperaturze  zapłonu równej lub niższej niż 55 st. C w sposób określony w roszdziale 30 części III załącznika II do dyrektywy ;
  • statków pływających przy minimalnej liczbie członków załogi w sposób określony w rozdziale 31 części III załącznika II do dyrektywy

 

Zachowania armatora

Zgodnie z zapisem art. 34b ust.1 i 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej ( Dz. U. z 2017 r.  poz. 2128 z późn. zm.)
W celu wydania unijnego świadectwa zdolności żeglugowej statek,o którym mowa w art. 30, podlega inspekcji technicznej, przeprowadzanej na wniosek armatora.
Inspekcję techniczną przeprowadza się dla ustalenia, czy statek spełnia wymagania techniczne w zakresie budowy statków, ich stałych urządzeń, wyposażenia,właściwości manewrowych, ochrony wód, powietrza lub ochrony przed hałasem.

Armator statku składa do Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej wniosek o przeprowadzenie inspekcji technicznej statku według wzoru określonego w załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019 r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2019 r., poz. 842 ) - wniosek można pobrać na naszej stronie internetowej z katalogu "wnioski do pobrania".

Po dokonaniu czynności inspekcyjnych przez komisję inspekcyjną lub upoważniony podmiot do wykonywania czynności z zakresu inspekcji technicznej statku, na podstawie wyników z przeprowadzonych czynności inspekcyjnych - organ inspekcyjny wydaje zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji statku.

Armator udostępnia do wglądu  następujące  dokumenty:

  • dokument rejestracyjny statku;
  • świadectwo pomiarowe;
  • poprzedni dokument bezpieczeństwa (świadectwo zdolności żeglugowej, atest reński, wspólnotowe świadectwo zdolności żeglugowej itp.)
  • zaświadczenie o nadaniu numeru ENI lub oświadczenie, że statek nigdy nie miał nadanego numeru ENI;
  • świadectwo klasy;
  • informacja o stateczności;
  • opis urządzenia sterowego;
  • planów i danych dotyczących napędów maszyny sterowej oraz sterowania;
  • danych maszyny sterowej;
  • schematu instalacji elektrycznej;
  • opisu regulatora prędkości obrotu;
  • instrukcji obsługi i utrzymania urządzenia sterowego;
  • orientacyjne schematy dotyczące kompletnej instalacji elektrycznej;
  • schematy głównej i awaryjnej tablicy rozdzielczej oraz rozdzielniz najistotniejszymi danymi technicznymi, takimi jak natężenie prąduznamionowego urządzeń zabezpieczających, przyrządy rozdzielcze;
  • dane dotyczące mocy eksploatowanych urządzeń elektrycznych;
  • rodzaje kabli z podaniem ich przekrojów;
  • bilans mocy;
  • megaatest;
  • zaswiadczenie z kontroli gaśnic;
  • zaswiadczenie z kontroli stałych systemów przeciwpożarowych;
  • zaświadczenie z kontroli urządzeń dzwigowych;
  • zaświadczenie o badaniu zbiorników ciśnieniowych;
  • protokół odbiorczy instalacji gazu płynnego i instalacji gazowego sytemu alarmowego;
  • instrukcja bezpieczeństwa statku;
  • świadectwo instalacji i działania sprzętu radarowego i wskaźnika zwrotu;
  • dokument homologacji typu silnika;
  • instrukcje producenta silnika dotyczące monitorowania częścii parametrów silnika istotnych w zakresie emisji spalin
  • protokół parametrów silnika;

Powyższe dokumenty wymagane są w zależności od rodzaju i przeznaczenie statku.
Komisja może wymagać innych dokumentów nie wymienionych powyżej.

Armator przedstawia do inspekcji technicznej statek w stanie niezaładowanym, czystym i wyposażonym.
Podczas inspekcji armator udziela koniecznej pomocy członkom komisji inspekcyjnej, w szczególności zobowiązując do tego załogę statku, a także umożliwia wgląd w te części kadłuba statku oraz urządzenia, które nie są bezpośrednio dostępne i widoczne.

Po przeprowadzeniu inspekcji technicznej wydaje się zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji technicznej.

zaświadczenie z przeprowadzenia inspekcji techniczne

Opłaty za czynności inspekcyjne

Wysokość opłat za poszczególne czynności inspekcyjne statku określa załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 24 kwietnia 2019r. w sprawie sposobu i zakresu przeprowadzania inspekcji technicznych, dokumentów stosowanych w tych sprawach, a także opłat za czynności inspekcyjne i sposobu ich uiszczania (Dz. U. z 2019r., poz. 842)

Poniżej tabela z wysokościami opłat za czynności inspekcyjne.

TABELA NR 1. OPŁATA ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE

     

Pkt

Zakres inspekcji statku

Wysokość opłaty
w polskich złotych

1

budowa:
a) statku i jego kadłuba, w szczególności ich wytrzymałość i stateczność,
b) maszynowni, kotłowni i zasobników paliwa;

1200

2

prześwit bezpieczny, wolna burta, w tym minimalna wolna burta, oraz znaki i podziałki zanurzenia

300

3

właściwości manewrowe

900

4

urządzenia sterowe

600

5

sterówka

400

6

budowa maszyn

900

7

emisja zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych

500

8

urządzenia i instalacje elektryczne

600

9

wyposażenie

500

10

spełnianie wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w miejscu pracy

300

11

pomieszczenia dla załogi

300

12

urządzenia grzewcze, do gotowania i chłodzenia zasilane paliwem

300

13

instalacje gazu płynnego dla celów gospodarczych

300

14

pokładowe oczyszczalnie ścieków

300

15

radarowy sprzęt nawigacyjny i wskaźniki skrętu

300

16

sprzęt Aytomatycznego Systemu Identyfikacji Statków (AIS) śródlądowego

300

17

tachografy

300

TABELA NR 2. WSKAŹNIKI KORYGUJĄCE OPŁATY ZA CZYNNOŚCI INSPEKCYJNE

Obliczoną według tabeli nr 1 sumę opłat należnych za poszczególne czynności inspekcyjne należy pomnożyć przez odpowiedni wskaźnik korygujący, ustalony dla rodzaju statku oraz rejonu pływania.

     

Pkt

Rodzaj statku

Wskaźnik
korygujący

Wszystkie statki

1.

dopuszczone do żeglugi w rejonie 1

1,20

2.

dopuszczone do żeglugi w rejonie 2

1,10

3.

dopuszczone do żeglugi w rejonie 3 i 4

1,00

Statki towarowe bez własnego napędu mechanicznego

1.

barki do 500 t

0,50

2.

barki powyżej 500 t do 1500 t

0,75

3.

barki powyżej 1500 t

1,00

Statki towarowe z własnym napędem mechanicznym

4.

barki motorowe do 500 t

0,75

5.

barki motorowe powyżej 500 t do 1500 t

1,00

6.

barki motorowe powyżej 1500 t

1,15

7.

zbiornikowce z napędem do 500 t

1,20

8.

zbiornikowce z napędem powyżej 500 t do 1500 t

1,25

9.

zbiornikowce z napędem powyżej 1500 t

1,30

Holowniki pchacze i lodołamacze

10.

o łącznej mocy maszyn do 250 kW

0,75

11.

o łącznej mocy maszyn powyżej 250 kW do 500 kW

1,00

12.

o łącznej mocy maszyn powyżej 500 kW do 1500 kW

1,25

13.

o łącznej mocy maszyn powyżej 1500 kW

1,50

Inne statki motorowe i żaglowe oraz łodzie robocze bez napędu mechanicznego

14.

o wyporności do 60 m3

0,50

15.

o wyporności powyżej 60 m3

0,80

15.

statek do połowu ryb o wyporności do 60 m3 z własnym napędem

0,75

17.

statek do połowu ryb o wyporności powyýej 60 m3 z własnym napędem

1,00

Promy motorowe

18.

o nośności do 75 pasażerów

1,00

19.

o nośności od 76 do 400 pasażerów

1,25

20.

o nośności powyżej 400 pasażerów

1,50

Statki pasażerskie

21.

statek wycieczkowy o nośności do 75 pasażerów

1,00

22.

statek wycieczkowy o nośności od 76 do 400 pasażerów

1,25

23.

statek wycieczkowy o nośności powyżej 400 pasażerów

1,50

24.

statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności do 75 pasażerów

1,25

25.

statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności od 76 do 400 pasażerów

1,50

26.

statek kabinowy z miejscami sypialnymi o nośności powyżej 400 pasażerów

1,60

KALKULATOR OPŁAT

KALKULATOR OPŁAT
projektowanie stron SSI - projektowanie stron